Henry Cowell (1897-1965) Episode 5 of 5: The Extraordinary Entrepreneur
Henry Cowell embarks on an ambitious, year-long world tour and experiences the music of other cultures first-hand.
Cowell's influence on American music has been immense, spread not only through more than 900 compositions of infinite variety, but through his many lectures, articles and recordings. One of the first advocates for World Music, his breadth of musical and cultural appreciation inspired pupils including John Cage and Lou Harrison. Cowell was tireless in his support of other contemporary composers, notably including Charles Ives and Ruth Crawford Seeger. He founded the New Music Society of California and ran the Pan American Association of Composers for much of their existence as well as founding the quarterly publication New Music.
Cowell's life is as unique as his music. Born in 1897 in Menlo Park, California his childhood was punctuated by periods of extreme poverty, which he alleviated by finding various means to earn money, including working as a cowherd and as a wildflower collector. Largely home schooled, his education was derived from his own natural curiosity. As a consequence Cowell acquired an encyclopaedic knowledge in diverse fields, yet he was unable to spell or do arithmetic with any degree of proficiency. A chance encounter with Stanford University psychologist Lewis Terman led to the recognition of his exceptional mind, and to some funding for a more formalised education, including studying with Charles Seeger at Stanford. Cowell carved out a career as an international concert pianist, presenting his own avant-garde pieces, despite the occasional riot and character assassinating reviews. Cowell's musical activities were interrupted in 1936. Then in his late thirties, Cowell pleaded guilty to a morals charge and spent four years in San Quentin prison. It was due to the efforts of his step-mother Olive and the folk-music scholar Sidney Hawkins Robertson, who later became his wife, that he was released on parole in 1940. Two years later he received a pardon from the California governor, which allowed him to take up a position within the US Office of War Information and later on for Cowell to receive several awards and accolades in respect of his outstanding contribution to music.
For the last time Donald Macleod is joined by Joel Sachs, conductor, pianist, professor at Juilliard School and author of a comprehensive biography of Henry Cowell. Today they discuss Cowell's later projects, his life-long fascination with world music and his absorption of the rhythms and sounds he heard while undertaking a world tour with his wife, the folk-music scholar Sidney Hawkins. There's a rare opportunity to hear Cowell's "Madras" Symphony, in a recording made by Joel Sachs with the New Juilliard Ensemble.
Firelight and Lamp Robert Osborne, bass-baritone Jeanne Golan, piano
Dynamic Motion Henry Cowell, piano
Set of Five, Finale Marily Dubow, violin Gordon Gottlieb, percussion Joel Sachs, piano
Persian Set, 1st movement Manhattan Chamber Orchestra Richard Auldon-Clark, conductor
Symphony No.13 (Madras) New Juilliard Ensemble Joel Sachs, conductor
26 Simultaneous Mosaics Jo-Ann Sternberg, clarinet Deborah Redding, violin Dorothy Lawson, cello William Trigg, percussion Amy Rubin, piano.
00:00 Henry Cowell Firelight and Lamp Performer: Jeanne Golan Singer: Robert Osborne
00:05 Henry Cowell Dynamic Motion Performer: Henry Cowell
00:11 Henry Cowell Set of Five - Finale Performer: Marilyn Dubow Performer: Gordon Gottlieb Performer: Joel Sachs
00:18 Henry Cowell Persian Set, 1st movement Orchestra: Manhattan Chamber Orchestra Conductor: Richard Auldon Clark
00:27 Henry Cowell Symphony No. 13 L.848 (Madras) Ensemble: Juilliard Ensemble Conductor: Joel Sachs
00:50 Henry Cowell 26 Simultaneous Mosai Генри Коуэлл (1897-1965) Серия 5 из 5: Выдающийся предприниматель
Генри Коуэлл отправляется в амбициозное мировое турне продолжительностью в год и лично знакомится с музыкой других культур.
Влияние Коуэлла на американскую музыку было огромным, оно распространялось не только на более 900 композиций бесконечного разнообразия, но и на его многочисленные лекции, статьи и записи. Один из первых защитников мировой музыки, его широта музыкальных и культурных ценностей вдохновляла учеников, включая Джона Кейджа и Лу Харрисона. Коуэлл неутомимо поддерживал других современных композиторов, в частности Чарльза Айвза и Рут Кроуфорд Сигер. Он основал Калифорнийское общество новой музыки и большую часть своего существования руководил Панамериканской ассоциацией композиторов, а также основал ежеквартальное издание «Новая музыка».
Жизнь Коуэлла так же уникальна, как и его музыка. Он родился в 1897 году в Менло-Парке, Калифорния. Его детство было отмечено периодами крайней нищеты, которую он облегчал, находя различные способы заработка, в том числе работая пастухом и собирателем полевых цветов. Получив образование в основном на дому, он получил образование благодаря собственному природному любопытству. Как следствие, Коуэлл приобрел энциклопедические знания в различных областях, однако он не мог писать по буквам или выполнять арифметические операции с любой степенью мастерства. Случайная встреча с психологом Стэнфордского университета Льюисом Терманом привела к признанию его исключительного ума и к некоторому финансированию для более формализованного образования, включая обучение у Чарльза Сигера в Стэнфорде. Коуэлл сделал карьеру международного концертного пианиста, представляя свои собственные авангардные пьесы, несмотря на периодические отзывы о бунтах и убийствах персонажей. Музыкальная деятельность Коуэлла была прервана в 1936 году. Тогда, когда ему было под тридцать, Коуэлл признал себя виновным по обвинению в морали и провел четыре года в тюрьме Сан-Квентин. Благодаря усилиям его мачехи Олив и исследователя народной музыки Сидни Хокинса Робертсона, которая позже стала его женой, он был освобожден условно-досрочно в 1940 году. Два года спустя он получил помилование от губернатора Калифорнии, которое позволил ему занять должность в Управлении военной информации США, а затем Коуэллу получить несколько наград и похвал за выдающийся вклад в музыку.
В последний раз к Дональду Маклауду присоединился Джоэл Сакс, дирижер, пианист, профессор Джульярдской школы и автор обширной биографии Генри Коуэлла. Сегодня они обсуждают более поздние проекты Коуэлла, его пожизненное увлечение мировой музыкой и его поглощение ритмов и звуков, которые он слышал во время мирового турне со своей женой, исследователем народной музыки Сидни Хокинс. Есть редкая возможность услышать симфонию Коуэлла «Мадрас» в записи, сделанной Джоэлом Саксом с ансамблем New Juilliard.
Firelight and Lamp Роберт Осборн, бас-баритон Жанна Голан, фортепиано
Динамическое движение Генри Коуэлл, фортепиано
Набор из пяти, финал Мэрили Дубов, скрипка Гордон Готтлиб, ударные Джоэл Сакс, фортепиано
Персидский сет, 1-я часть Манхэттенский камерный оркестр Ричард Олдон-Кларк, дирижер
Симфония No 13 (Мадрас) Новый джульярдский ансамбль Джоэл Сакс, дирижер
26 одновременных мозаик Джо-Энн Штернберг, кларнет Дебора Реддинг, скрипка Дороти Лоусон, виолончель Уильям Тригг, ударные Эми Рубин, фортепиано.
00:00 Генри Коуэлл Firelight and Lamp Исполнитель: Жанна Голан Певец: Роберт Осборн
00:05 Генри Коуэлл Динамическое движение Исполнитель: Генри Коуэлл
00:11 Генри Коуэлл Набор из пяти - финал Исполнитель: Мэрилин Дубоу Исполнитель: Гордон Готлиб Исполнитель: Joel Sachs
00:18 Генри Коуэлл Персидский сет, 1-я часть Оркестр: Манхэттенский камерный оркестр Дирижер: Ричард Олдон Кларк
00:27 Генри Коуэлл Симфония № 13 L.848 (Мадрас) Ансамбль: Джульярдский ансамбль Дирижер: Джоэл Сакс
00:50 Генри Коуэлл 26 одновременных Мосаи Смотрите также: | |