George Gershwin (1898-1937) Episode 4 of 5: Anyone for Tennis?
Donald Macleod explores the life and music of George Gershwin. Today Gershwin discovers writing music for Hollywood films can be a frustrating business.
A life cut short, George Gershwin died in 1937 of a brain tumour at the age of just 38. Yet this isn't a story of what might have been. Gershwin's musical legacy stands as one of admirable achievement. He wrote a string of twelve Broadway musicals, orchestral music and an opera. He penned some of the most recorded tunes in the popular song catalogue of all time. We'll hear many of them across the week, in classic versions made by some of the twentieth century's legendary voices, including Frank Sinatra, Ella Fitzgerald, Sarah Vaughan, Louis Armstrong, Fred Astaire and Judy Garland. Outside the sphere of popular music, Gershwin's orchestral music won plenty of public support although his critical reception was mixed. Nonetheless among his supporters were significant figures in the classical world such as the New York Philharmonic's Walter Damrosch. Despite the breadth of his appeal, his professional standing and his wealth, Gershwin remained a man who never felt truly confident in his own musical knowledge, perhaps because his musical education had been limited by circumstance. He was born in 1898 in New York, the second son of Jewish immigrant parents, Morris and Rose Gershowitz. As a child George excelled on roller-skates rather than school-work. Leaving altogether at the age of 14 he was pounding away on a piano in Tin Pan Alley for 10 hours a day. Success came early though when he persuaded Al Jolson to record his song "Swanee". The two million records it sold made George a comfortable pile, and from there on, as they say, "the rest is history".
Signed up by RKO pictures, Gershwin moved to the West Coast in 1936. In typical workaholic fashion he immediately set to work, producing simultaneously music for the Astaire vehicle "Shall We Dance?" and another picture with Astaire "A Damsel in Distress". Gershwin was happy to embrace the lifestyle, enjoying a hectic social calendar full of dinners and parties at the homes of producers, stars and songwriters. Arnold Schoenberg was a neighbour, and soon came round on a regular basis to play tennis with him. Even so, Gershwin began to get restless, and there was talk of making a return to Broadway, a string quartet, a symphony or even a ballet.
Promenade (Shall We Dance?) - arr. Sol Berkewitz, adaptation by Paul Rosenbloom and John Fullam John Fulham, clarinet Buffalo Philharmonic Orchsetra JoAnn Falletta, conductor
Suite from A Damsel in Distress The New Princess Theater Orchestra John McGlinn, conductor
Shall We Dance? (Shall We Dance?) - arr. & orch. Herbert Spense, Fud Livingstone, Robert Russell Bennett Fred Astaire The RKO Radio Studio Orchestra Nathaniel Shilkret, conductor
Second Rhapsody Howard Shelley, piano Philharmonia Orchestra Yan Pascal Tortelier, conductor
Arr. & Orch. Sy Oliver, Axel Stordahl I Got Rhythm (Girl Crazy) Judy Garland Mickey Rooney Six Hits and a Miss The Music Maids Hall Hopper Trudy Erwin Bobbie Canvin Tommy Dorsey and his Orchestra
Cuban Overture New Zealand Symphony Orchestra James Judd, conductor
'S Wonderful (Funny Face) Audrey Hepburn Fred Astaire Orchestra conducted by Adolph Deutsch.
00:00 George Gershwin Promenade (Walking the dog) Orchestra: Buffalo Philharmonic Conductor: JoAnn Falletta
00:05 George Gershwin A Damsel in distress Orchestra: New Princess Theater Orchestra Conductor: John McGlinn
00:13 George Gershwin Shall we dance Singer: Fred Astaire Orchestra: RKO Orchestra Conductor: Nathaniel Shilkret
00:18 George Gershwin Rhapsody no 2 Performer: Howard Shelley Orchestra: Philharmonia Orchestra Conductor: Yan Pascal T Джордж Гершвин (1898-1937) Эпизод 4 из 5: Кто-нибудь за теннис?
Дональд Макрод исследует жизнь и музыку Джорджа Гершвина. Сегодня Gershwin обнаруживает написание музыки для голливудских фильмов может быть разочаровывающим бизнесом.
Короче говоря, Джордж Гершвин умер в 1937 году опухоли головного мозга в возрасте всего 38 лет. Но это не история того, что могло бы быть. Музыкальное наследие Гершвина стоит как одно из замечательных достижений. Он написал нить двенадцать бродвейских мюзиксов, оркестровой музыки и оперы. Он написал некоторые из самых записанных мелодий в популярном каталоге песни всех времен. Мы услышим многие из них через неделю, в классических версиях, сделанных некоторыми из легендарных голосов двадцатого века, в том числе Фрэнк Синатра, Элла Фицджеральд, Сара Воган, Луи Армстронг, Фред Астар и Джуди Гирлянда. За пределами сферы популярной музыки, оркестральная музыка Gershwin выиграла много общественной поддержки, хотя его критический прием был смешан. Тем не менее, среди его сторонников были значительными показателями в классическом мире, таких как Уолтер Чутер Дэмрос Нью-Йорка. Несмотря на широту своего апелляции, его профессиональное положение и его богатство, Гершвин оставалось человеком, который никогда не чувствовал себя действительно уверенно в своих собственных музыкальных знаниях, возможно, потому что его музыкальное образование было ограничено обстоятельством. Он родился в 1898 году в Нью-Йорке, втором сыне еврейских иммигрантов родителей, Моррис и Роуз Герсовиц. Как ребенок Джордж преуспел на каком-коньках, а не в школу. Оставив вообще в возрасте 14 лет, он бросил на пианино в аллеях олова в оловах в течение 10 часов в день. Успех приехал рано, хотя когда он убедил Аль Джолсона, чтобы записать свою песню «Swanee». Два миллиона записей он продал, сделал Георгию комфортной кучу, и оттуда, как говорится: «Остальные это история».
Подписался рисунком RKO, Гершвин переехал на западное побережье в 1936 году. В типичном трудоголичном моде он сразу настроился на работу, производя одновременно музыку для астаи-транспортного средства «Должны ли мы танцевать?» И еще одна картина с астаем "девица в дистрессе". Гершвин был рад принять образ жизни, наслаждаясь беспокойным социальным календарем, полным ужинами и вечеринки в домах производителей, звезд и автористов. Арнольд Шеенберг был соседом, и вскоре пришел на регулярной основе, чтобы играть в теннис с ним. Несмотря на это, Гершвин начал становиться беспокойным, и поговорили о возвращении к Бродвею, струнным квартетам, симфонию или даже балету.
Променад (мы танцуем?) - Arr. Сол Беркевиц, адаптация Пол Розенлума и Джон Фуллам Джон Фулхэм, кларнет Буффало Филармония Орхетра Joann Faletta, дирижер
Люкс из девицы в бедствие Новая принцесса театральный оркестр Джон Макглинн, дирижер
Должны ли мы танцевать? (Должен ли мы танцевать?) - Arr. и орх. Herbert Spress, Fud Livingstone, Роберт Рассел Беннетт Фред Астар RKO Radio Studio Orchestra Натаниэль Шилкрет, дирижер
Вторая рапсодия Говард Шелли, фортепиано Филармония оркестр Ян Паскальский Tortelier, дирижер
Приематься И орх. Sy Oliver, Axel Stordahl У меня есть ритм (девушка сумасшедшая) Джуди Гирлянда Микки Руни Шесть хитов и мисс Музыкальные горничные Холл Бункер Trudy Erwin Bobbie Canvin Томми Дорси и его оркестр
Кубинский увертюра Новая Зеландия Симфонический оркестр Джеймс Джадд, дирижер
Прекрасное (смешное лицо) Одри Хепберн Фред Астар Оркестр, проводимый Адольфом Deutsch.
00:00 Джордж Гершвин Прогулка (прогулка по собаке) Оркестр: Буффало Филармония Дирижер: Joann Faletta
00:05. Джордж Гершвин Девица в бедствии Оркестр: Новая принцесса театральный оркестр Дирижер: Джон Макглинн
00:13. Джордж Гершвин Должны ли мы танцевать Певица: Фред Астар Оркестр: РКО Оркестр Дирижер: Натаниэль Шилкрет
00:18. Джордж Гершвин Rhapsody No 2 Исполнитель: Говард Шелли Оркестр: Оркестр Филармония Дирижер: Ян Паскаль Т Смотрите также: | |