George Gershwin (1898-1937) Episode 5 of 5: The Dream Team
Donald Macleod explores the life and music of George Gershwin. Today, as part of BBC Music Day's theme of collaboration, a look at how George worked with his regular lyricist and brother Ira.
A life cut short, George Gershwin died in 1937 of a brain tumour at the age of just 38. Yet this isn't a story of what might have been. Gershwin's musical legacy stands as one of admirable achievement. He wrote a string of twelve Broadway musicals, orchestral music and an opera. He penned some of the most recorded tunes in the popular song catalogue of all time. We'll hear many of them across the week, in classic versions made by some of the twentieth century's legendary voices, including Frank Sinatra, Ella Fitzgerald, Sarah Vaughan, Louis Armstrong, Fred Astaire and Judy Garland. Outside the sphere of popular music, Gershwin's orchestral music won plenty of public support although his critical reception was mixed. Nonetheless among his supporters were significant figures in the classical world such as the New York Philharmonic's Walter Damrosch. Despite the breadth of his appeal, his professional standing and his wealth, Gershwin remained a man who never felt truly confident in his own musical knowledge, perhaps because his musical education had been limited by circumstance. He was born in 1898 in New York, the second son of Jewish immigrant parents, Morris and Rose Gershowitz. As a child George excelled on roller-skates rather than school-work. Leaving altogether at the age of 14 he was pounding away on a piano in Tin Pan Alley for 10 hours a day. Success came early though when he persuaded Al Jolson to record his song "Swanee". The two million records it sold made George a comfortable pile, and from there on, as they say, "the rest is history".
Together George and Ira Gershwin wrote a string of twelve Broadway musicals, beginning with Lady Be Good in 1924 and culminating in 1933 with Let 'Em Eat Cake. They wrote for Hollywood films and had a string of hits that have all gone on to stand on their own. They worked together right up to the end of George Gershwin's life.
A Foggy Day Frank Sinatra
Let's Call The Whole Thing Off Harry Connick, vocal and piano Benjamin Jonah Wolfe, bass Jeff "Tain" Watts, drums
I Was Doing Alright Louis Armstrong
The Lorelei ... Isn't It A Pity (Pardon My English) William Katt, Golo John Collum, commissioner Bauer Arnetia Walker, Gita Michelle Nicastro, Ilse Bauer Chorus and Orchestra conducted by Eric Stern
Porgy and Bess (Excerpt from Act 2) Damon Evans, tenor, Sportin Life Gregg Baker, baritone, Crown Cynthia Hamon, soprano, Bess The Glyndebourne Chorus The London Philharmonic Simon Rattle, conductor
Aren't You Kind of Glad We Did Ella Fitzgerald Nelson Riddle, conductor and arranger.
00:00 Frank Sinatra A Foggy Day Performer: Frank Sinatra Performer: Willie Nelson
00:03 George Gershwin, Ira Gershwin Let's call the whole thing off Performer: Harry Connick, Jr. Performer: Benjamin Wolfe Performer: Jeffrey "Tain" Watts
00:09 George Gershwin I was doing alright Performer: Louis Armstrong
00:13 George Gershwin George Gershwin Interview Performer: George Gershwin
00:16 George Gershwin Pardon my English - Act 1 Singer: John Cullum Singer: William Katt Orchestra: St Luke's Orchestra Conductor: Eric Stern
00:36 George Gershwin Porgy and Bess - Act 2 Singer: Cynthia Haymon Singer: Damon Evans Singer: Cynthia Clarey Singer: Marietta Simpson Singer: Gregg Baker Choir: Glyndebourne Chorus Orchestra: London Philharmonic Orchestra Conductor: Sir Simon Rattle Singer: Willard White
00:54 Ella Fitzgerald Aren’t you kind of glad we did Performer: Ella Fitzgerald
First broadcast: 03 Jun Джордж Гершвин (1898-1937) Эпизод 5 из 5: команда мечты
Дональд Макрод исследует жизнь и музыку Джорджа Гершвина. Сегодня, как часть темы сотрудничества Музыкальной музыки BBC, посмотрите на то, как Джордж работал со своим обычным лириком и братом IRA.
Короче говоря, Джордж Гершвин умер в 1937 году опухоли головного мозга в возрасте всего 38 лет. Но это не история того, что могло бы быть. Музыкальное наследие Гершвина стоит как одно из замечательных достижений. Он написал нить двенадцать бродвейских мюзиксов, оркестровой музыки и оперы. Он написал некоторые из самых записанных мелодий в популярном каталоге песни всех времен. Мы услышим многие из них через неделю, в классических версиях, сделанных некоторыми из легендарных голосов двадцатого века, в том числе Фрэнк Синатра, Элла Фицджеральд, Сара Воган, Луи Армстронг, Фред Астар и Джуди Гирлянда. За пределами сферы популярной музыки, оркестральная музыка Gershwin выиграла много общественной поддержки, хотя его критический прием был смешан. Тем не менее, среди его сторонников были значительными показателями в классическом мире, таких как Уолтер Чутер Дэмрос Нью-Йорка. Несмотря на широту своего апелляции, его профессиональное положение и его богатство, Гершвин оставалось человеком, который никогда не чувствовал себя действительно уверенно в своих собственных музыкальных знаниях, возможно, потому что его музыкальное образование было ограничено обстоятельством. Он родился в 1898 году в Нью-Йорке, втором сыне еврейских иммигрантов родителей, Моррис и Роуз Герсовиц. Как ребенок Джордж преуспел на каком-коньках, а не в школу. Оставив вообще в возрасте 14 лет, он бросил на пианино в аллеях олова в оловах в течение 10 часов в день. Успех приехал рано, хотя когда он убедил Аль Джолсона, чтобы записать свою песню «Swanee». Два миллиона записей он продал, сделал Георгию комфортной кучу, и оттуда, как говорится: «Остальные это история».
Вместе Джордж и Ира Гершвин написал строку из двенадцати бродвейских музыкальных музыкальных норм, начиная с леди, быть хорошей в 1924 году и кульминацией в 1933 году, а в 1933 году позволило евать торт. Они писали за голливудские фильмы и имели строку хитов, которые все прошли, чтобы стоять самостоятельно. Они работали вместе вплоть до конца жизни Джорджа Гершвина.
Туманный день Фрэнк Синатра
Давайте назовем все это Гарри Коннок, вокал и пианино Бенджамин Джона Вольф, бас Джефф "Таин" Уоттс, барабаны
Я делал хорошо Луи Армстронг
Лорелеи ... Разве это не жаль (простите мой английский) Уильям Кэтт, Голо Джон Колум, комиссар Бауэр Арнея Уокер, гита Мишель Никастро, Ильс Бауэр Припев и оркестр, проведенный Эриком Стерном
Порги и Бесс (выдержка из ата 2) Дэймон Эванс, Тенор, Спортивная жизнь Грегг Бейкер, Баритон, Корона Синтия Хамон, Сопрано, Бесс Глиндебурн Хор Лондонская филармония Саймон погремушка, дирижер
Ты не рад, что мы сделали Элла Фицджеральд Нельсон загадка, дирижер и аранжировщик.
00:00. Фрэнк Синатра Туманный день Исполнитель: Фрэнк Синатра Исполнитель: Вилли Нельсон
00:03. Джордж Гершвин, Ира Гершвин Давайте назовем все это Исполнитель: Гарри Коннок, младший Исполнитель: Бенджамин Вулф Исполнитель: Джеффри "Таин" Ваттс
00:09 Джордж Гершвин Я делал хорошо Исполнитель: Луи Армстронг
00:13. Джордж Гершвин Интервью Джорджа Гершвина Исполнитель: Джордж Гершвин
00:16. Джордж Гершвин Простите мой английский - акт 1 Певица: Джон Куллум Певица: Уильям Кэтт Оркестр: Оркестр Святого Люка Дирижер: Эрик Стерн
00:36. Джордж Гершвин Порги и Бесс - Акт 2 Певица: Синтия Хаймон Певица: Дэймон Эванс Певица: Cynthia Clare Певица: Мариетта Симпсон Певица: Грегг Бейкер Хор: Глиндебурн Припев Оркестр: Лондонский филармонический оркестр Дирижер: сэр Саймон погремушка Певица: Уиллард Уайт
00:54. Элла Фицджеральд Ты не рад, что мы сделали Исполнитель: Элла Фицджеральд
Первая трансляция: 03 июня Смотрите также: | |