Il vecchio castello (с итал. — «Старый замок»). Соль-диез минор. Пьеса основана на акварели Гартмана, нарисованной, когда он изучал архитектуру в Италии. По воспоминаниям Стасова, рисунок изображал старинный замок, на фоне которого был нарисован трубадур c лютней (возможно, для показа размеров замка). В каталоге выставки такое произведение не значилось. У Мусоргского звучит красивая протяжная меланхоличная мелодия — пометка гласит «очень певуче, скорбно», передающая тоску и тихую печаль. Мелодическая линия построением фраз напоминает живое пение, остинатный бас передаёт однозвучный аккомпанемент на лютне, волынке или другом старинном инструменте. В оркестровке Равеля мелодию играет альт-саксофон, появляясь здесь единственный раз на протяжении цикла.
Средняя часть, переходя в мажор, создаёт просвет, который затем снова сменяется грустью, потом первая тема возвращается, постепенно затихая, будто погружаясь в сон. Неожиданно громкий финал завершает пьесу коротким «прощай».
Il vecchio castello (from Italian - "Old castle"). G sharp minor. The play is based on Hartmann's watercolors, drawn while he was studying architecture in Italy. According to Stasov's recollections, the drawing depicted an old castle, against which a troubadour with a lute was drawn (possibly to show the size of the castle). Such a work was not listed in the exhibition catalog. Musorgsky has a beautiful lingering melancholic melody - the mark reads “very melodious, mournful”, conveying longing and quiet sadness. The melodic line by the construction of phrases resembles live singing, the ostinata bass conveys a one-sounding accompaniment on a lute, bagpipe or other ancient instrument. In Ravel's orchestration, the melody is played by the alto saxophone, appearing here only once during the cycle.
The middle part, turning into major, creates a gap, which then again gives way to sadness, then the first theme returns, gradually dying down, as if plunging into a dream. An unexpectedly loud ending closes the play with a short goodbye.