Buddy De Franco - Mr. Clarinet (2002) {Verve}
Жанр: Bop Дата записи: May 15, 1953, May 20, 1953
Состав:
Art Blakey - Drums Buddy DeFranco - Clarinet Milt Hinton - Bass Kenny Drew - Piano Produced by Norman Granz.
Долгие годы поклонники Buddy DeFranco удивляются, почему популярность кларнета, как джазового инструмента значительно уменьшилась после Второй Мировой Войны и эры свинга - почему многочисленные импровизаторы не применяли идеи Чарли Паркера к кларнету, и почему кларнет упорно ассоциируется со свингом / Диксилендом / Классическим джазом и почти не применяется в би-бопе, пост-бопе, авангарде, соул-джазе? Возможно, причина в самом инструменте - он труден для исполнителя, и это особенно важно, когда речь идет о сложностях бопа. Но этот вызов никогда не останавливал DeFranco, которому было 30 лет во время записи Mr. Clarinet для Verve в 1953. Именно в это время, DeFranco титуловали "the Charlie Parker of the Clarinet," и он оправдал этот титул блестящим альбомом (Kenny Drew - piano, Milt Hinton - bass, Art Blakey - drums). На протяжении всего альбома, кларнет DeFranco звучит совершенно как боп - инструмент, что было определенно новаторством в те годы. Независимо от того, играет ли он стандарты или оригинальный материал, DeFranco отказывается признать окончание эры эволюции кларнета после ухода со сены великих - Benny Goodman, Artie Shaw, Sidney Bechet, Barney Bigard; для него не проблема заставить кларнет звучать в соответствии с духом би-боп сцены 1953 года. (Нужно отметить, что Арти Шоу тоже примерял кларнет к бопу в начале 50-ых, но, к сожалению, он решил уйти из музыки в 1955.) Большинство боп-ориентированных записей, сделанных DeFranco в 50-ых заслуживают приобретения в любую джазовою коллекцию; Mr. Clarinet (переизданныйй Verve на CD в 2002) - не исключение. Buddy De Franco - Mr. Clarinet (2002) {Verve}
Genre: Bop Recorded Date: May 15, 1953, May 20, 1953
Composition:
Art Blakey - Drums Buddy DeFranco - Clarinet Milt Hinton - Bass Kenny Drew - Piano Produced by Norman Granz.
For many years, Buddy DeFranco fans have wondered why the popularity of the clarinet as a jazz instrument declined significantly after World War II and the swing era - why numerous improvisers did not apply Charlie Parker's ideas to the clarinet, and why the clarinet is persistently associated with swing / Dixieland / Classic jazz and almost never applied in be-bop, post-bop, avant-garde, soul jazz? Perhaps the reason is in the instrument itself - it is difficult for the performer, and this is especially important when it comes to the complexities of bop. But that challenge never stopped DeFranco, who was 30 at the time of recording Mr. Clarinet for Verve in 1953. It was at this time that DeFranco was titled "the Charlie Parker of the Clarinet," and he lived up to that title with a brilliant album (Kenny Drew - piano, Milt Hinton - bass, Art Blakey - drums). Throughout the album, the DeFranco clarinet sounds like a bop instrument, which was definitely an innovation in those years. Regardless of whether he plays standards or original material, DeFranco refuses to acknowledge the end of the era of clarinet evolution after the retirement of the greats - Benny Goodman, Artie Shaw, Sidney Bechet, Barney Bigard; it is not a problem for him to get the clarinet to sound in the spirit of the 1953 bebop scene. (It should be noted that Artie Shaw also tried on clarinet for bop in the early 50s, but unfortunately he decided to retire from music in 1955.) Most bop-oriented recordings made by DeFranco in the 50s are worth buying into any jazz collection ; Mr. Clarinet (reissued on CD by Verve in 2002) is no exception. | |