"Введение его (понятия Церкви) в наше религиозное сознание, - пишет Вл. Соловьев, - есть главная и неотъемлемая заслуга славянофильства" (т. 4. стр. 223). ""Церковь не доктрина, не система и не учреждение. Церковь есть живой организм истины и любви"- так формулирует Ю.Ф. Самарин взгляд Хомякова и свой" (там же) [9].
Славянофильство мне вспомнилось вместе с людьми, тогда еще живыми, после того как я вспомнил службу в Успенском соборе. Собор был полон святыни, и он был полон русской историей. Когда в нем шла служба, все это оживало, и святые на фресках, и вся Россия, страдавшая и радостная, умиравшая и снова несущая свою веру - свой Крест.
Однажды, наверное в 1914 или 1915 году, я пришел в собор ночью, на утреню с понедельника на вторник Страстной. Собор был совсем темный, немного страшный при мысли, что здесь стояли опричники Грозного в рясах поверх кольчуг. Что-то читалось, мерцали немногочисленные лампады, а потом вдруг с обоих клиросов начали сходить гуськом соборные протопопы в камилавках, священники и диаконы и встали в круг посредине перед амвоном. Их было много, человек двадцать, и вдруг они запели: "Се, Жених грядет в полунощи". Они пели басами (причт Успенского собора и подбирался по басам), и в их пении было что-то грозное, и в нем была все та же Россия.
С.И.Фудель (Воспоминания) "The introduction of it (the concept of the church) in our religious consciousness," writes Vl. Solovyov, "there is a major and integral merit of Slavophilia" (t. 4. p. 223). "" The church is not a doctrine, not a system and not an institution. The church is the living organism of truth and love "- so formulates Yu.F. Samarine Honor Khomyakov and his" (ibid) [9].
Slavic film I remembered with people, then still alive, after I remembered the service in the Assumption Cathedral. The cathedral was full of shrine, and he was full of Russian history. When a service was in it, all this came to life, and the saints on the frescoes, and all of Russia, suffering from and joyful, sorew and again carrying his faith - his cross.
Once, probably in 1914 or 1915, I came to the Cathedral at night, on Monday on Monday to Tuesday, passionate. The cathedral was completely dark, a little terrible with the idea that the crypts of Grozny were stood here in the rows on top of the Kolchug. Something was read, flickering a few lamps, and then suddenly with both pollios began to go the cathedral protopa in Kamilaks, priests and deacons and stood in the circle in the middle of the Amvon. There were a lot of them, the man is twenty, and suddenly they sank: "Se, the groom is coming in the half." They sang bass (the accommodation of the Assumption Cathedral and was chosen in bass), and in their singing there was something terrible, and in it there was still Russia.
S.I.FUDEL (memories) | |