Концепция: «тело – тюрьма души». Проклятия плоти и похвалы духу. Безбрачие и воздержание – непременные условия духовного роста? Индийский путь: тапас – диалектика и техника самоистязания. Отшельники и их деяния. Буддийская сангха (монашеская община) и требования к монахам. Библейский путь: Иов и испытание праведника. Средиземноморский путь: общины ессеев и терапевтов. Возникновение христианского монашества. «Я мертвее тебя!» – подвиги монашеского служения. Пустынники, старцы, столпники, сидельцы в ямах и пещерах. От уединения к общежитию – появление монастырей. Монастырь как хозяйствующий субъект. Монастырь как крепость и как форпост цивилизации. Реформаторы католического монашества: святой Бенедикт-устроитель, святой Бернар-воин, святой Доминик-следователь, святой Франциск-певец. Православное монашество в Греции, Болгарии, России. О женском монашестве. Кризис монашества в Новое время и его критика. Аскетические практики сегодня.
Concept: "Body - Soul Prison." Curses of flesh and praise Spirit. Clean and abstinence - indispensable conditions for spiritual growth? Indian Way: Tapas - dialectic and self-rigging technique. Hermits and their acts. Buddhist Sangha (monastic community) and monk requirements. Biblical path: Job and Test of the Righteous. Mediterranean path: communities of eneseev and therapists. The emergence of Christian monasticism. "I am deer than you!" - Feats of monastic ministry. Dressing devices, elders, casualties, sedelts in jamas and caves. From privacy to the hostel - the appearance of monasteries. Monastery as an economic entity. Monastery as a fortress and as an outpost of civilization. Catholic monastic reformers: Saint Benedict-organizer, Saint Bernard Warrior, Holy Dominic investigator, Saint Francis-singer. Orthodox monasticism in Greece, Bulgaria, Russia. About female monasticism. The crisis of monastics in a new time and his criticism. Ascetic practices today.