2. Методи представлення знань Знание - формальное описание семантики языка программирования. 1. Математическая логика. Представление с помощью предикатов. 2. Продуктивные системы. Все знания – как список продукции: условие – действие. Например – Пролог. if…then, if … then. 3. Фреймы (frame – рамка) – капсула, кот содержит в себе свойства объекта и методы обработки. Возможность наследовать свойства от одного фрейма к другому. С++ - классы. 4. Семантические сети – графическая форма представления отношения между объектами. Например орграф, вершины которого – объекты, понятия, ситуации, действия, дуги – свойства или элементарные отношения между объектами.
• Об’єкти та їх представлення («все є об’єкти») (Приклад) ІС «ВНЗ» Об’єкти : студент, викладач, аудиторія, корпус, деканат, тощо
(Приклад) Об’єкт Desk Struct Deak { Char material; Int places; Float h,w,l; Int korp, aud; Char ID[256]; }
Desk d1, d2, d3; d1.places = 3;
• Факти, події (Приклад) Bool flag; Bool she_has_not_come;
(Приклад) Віконний інтерфейс в ОС Windows Right Mouse Click; • Процедури (Приклад) Доданок1+Доданок2 = Сума • Метазнання (Приклад) ІС ВНЗ таблиця с номером по порядку, ФИО, адресом и т.д. (student.dtf) № int 4 ФИО float 64 2. The method of presenting knowledge Knowledge is a formal description of the semantics of a programming language. 1. Mathematical logic. Representation using predicates. 2. Productive systems. All knowledge is like a list of products: condition - action. For example - Prologue. if… then, if… then. 3. Frames (frame - frame) - a capsule, a cat contains object properties and processing methods. The ability to inherit properties from one frame to another. C ++ - classes. 4. Semantic networks - a graphical form of representation of the relationship between objects. For example, a digraph, the vertices of which are objects, concepts, situations, actions, arcs - properties or elementary relationships between objects.
• Ob'єkti and їх presentation ("all є ob'kty") (Butt) ІС "VNZ" Ob'єkti: student, wikladach, auditorium, building, dean's office, tosho
(Butt) Ob'єkt Desk Struct Deak { Char material; Int places; Float h, w, l; Int korp, aud; Char ID [256]; }
Desk d1, d2, d3; d1.places = 3;
• Facts, podії (Butt) Bool flag; Bool she_has_not_come;
(Application) Windows interface in Windows Right Mouse Click; • Procedures (Butt) Dodanok1 + Dodanok2 = Suma • Meta-knowledge (Butt) ІС VNZ table with number in order, full name, address, etc. (student.dtf) No. int 4 Name float 64 | |