Original Dixieland Jazz Band
Квинтет (труба, кларнет, тромбон, фортепиано и ударные инструменты), ставший в конце второго десятилетия ХХ века символом новоорлеанского джаза. Первый ансамбль белых музыкантов, игравший в стиле негритянских составов. Под таким названием появился в Чикаго в 1914 году, а в 1916 году попытался "завоевать" Нью-Йорк. 19 января 1917 года квинтет начал регулярно выступать в одном из ресторанов Райзенвебера и сумел записать свою музыку на пластинки, опередив более талантливые аутентичные негритянские коллективы. Это привело к некоторой переоценке его роли в истории джаза в создании так называемого горячего стиля.
В названии ансамбля впервые были использованы термины "диксиленд" и "джаз" (первоначально писали Jass). Постоянный состав — Ник Ла Рокка (труба), Лэрри Шилдс (кларнет), Эдди Эдвардс (тромбон), Генри Рагас (фортепиано), Тони Сбарборо (ударные). До совместной деятельности все музыканты работали в Чикаго и внимательно следили за игрой негритянских коллег — в частности Ник Ла Рокка внимательно изучал все исполнительские приемы Джека Папы Лэйна и Джо Кинга Оливера. Историки утверждают, что только Эдди Эдвардс умел читать ноты, и он же настаивал на том, чтобы выступления квинтета напоминали водевильные шоу (иногда он двигал кулису тромбона ногой).
Огромный успех принесли записи Darktown Strutters’ Ball, Indiana, Livery Stable Blues, Dixie Jass One Step, Tiger Rag, Fidgety Feet. В 1919 году квинтет произвел фурор в Англии, затем вернулся в Нью-Йорк и продержался до 1925 года. Альберт Николас говорил: "Мы называли музыку Ла Рокки “джазом Микки Мауса”, потому что это была танцевальная музыка, которая устраивала белых, не знавших других ритмов". А сам Ла Рокка заявлял: "Мы — музыкальные анархисты".
Тем не менее квинтет оставил след в истории раннего джаза и в какой-то степени способствовал появлению таких замечательных белых музыкантов, как Бикс Байдербек. В 50-е годы трубач Дон Флауэр и кларнетист Джордж Филлипс перезаписали ранние пластинки ансамбля, а в 1960 году Ник Ла Рокка опубликовал книгу The Story Of The ODJB, в которой утверждал, что он изобрел джаз, а негритянские музыканты украли у него это изобретение.
Записи: # Original Dixieland Jazz In Hi-Fi (1957) # Sensation! 1917–20 (1983) # The Complete Original Dixieland Jazz Band. 1917–36 (1988) Original dixieland jazz band
The quintet (trumpet, clarinet, trombone, piano and percussion instruments), which became a symbol of New Orleans jazz at the end of the second decade of the 20th century. The first ensemble of white musicians to play in the style of Negro bands. Under this name he appeared in Chicago in 1914, and in 1916 he tried to "conquer" New York. On January 19, 1917, the quintet began performing regularly at one of Reisenweber's restaurants and was able to record its music on records, ahead of more talented authentic Negro bands. This led to some re-evaluation of his role in the history of jazz in the creation of the so-called hot style.
The ensemble's name was the first to use the terms "Dixieland" and "Jazz" (originally written by Jass). The permanent line-up is Nick La Rocca (trumpet), Larry Shields (clarinet), Eddie Edwards (trombone), Henry Ragas (piano), Tony Sbarborough (drums). Before the joint activity, all the musicians worked in Chicago and closely followed the playing of their Negro colleagues - in particular, Nick La Rocca carefully studied all the performing techniques of Jack Papa Lane and Joe King Oliver. Historians claim that only Eddie Edwards could read music, and he also insisted that the quintet's performances resemble vaudeville shows (sometimes he moved the trombone stage with his foot).
Records of Darktown Strutters' Ball, Indiana, Livery Stable Blues, Dixie Jass One Step, Tiger Rag, Fidgety Feet brought huge success. In 1919, the quintet made a splash in England, then returned to New York and held out until 1925. Albert Nicholas said: "We called La Rocca's music 'Mickey Mouse jazz' because it was dance music that suited whites who knew no other rhythms." And La Rocca himself said: "We are musical anarchists."
Nevertheless, the quintet left a mark on the history of early jazz and to some extent contributed to the emergence of such wonderful white musicians as Bix Beiderbeck. In the 1950s, trumpeter Don Flower and clarinetist George Phillips re-recorded the early records of the ensemble, and in 1960 Nick La Rocca published The Story Of The ODJB, in which he claimed that he invented jazz, and black musicians stole this invention from him.
Entries: # Original Dixieland Jazz In Hi-Fi (1957) # Sensation! 1917–20 (1983) # The Complete Original Dixieland Jazz Band. 1917–36 (1988) | |