Проект строительства Багаевского гидроузла проверят на экологичность. Об этом накануне на совещании в правительстве области сообщил руководитель администрации Азово-Донского бассейна внутренних водных путей Сергей Гайдаев. По его словам, это обязательное условие технического задания на проектирование. Тем временем противники строительства гидроузла продолжают собирать подписи. Они опубликовали обращение к Владимиру Путину на сайте change-точка-org. Авторы петиции утверждают: гидроузел нанесёт непоправимый вред экологии всего региона. Один из них - бизнесмен Юрий Малик – даже заказал в Южном научном центре Российской академии наук исследование на эту тему. Ученые подтвердили опасения активиста: рыбы в Дону станет в разы меньше, а некоторые поселки уйдут под воду.
(слушайте в подкасте)
Разговоры о Багаевском гидроузле ведутся еще с восьмидесятых годов, но построить тогда не успели: помешала перестройка. В конце февраля проект гидроузла, наконец, включили в стратегию развития внутреннего водного транспорта России. Построить объект должны к 2030-му году.
Гидроузел возведут возле хутора Арпачин. Там он лучше всего справится со своей задачей: обеспечит судам безопасные условия прохождения на самом сложном участке Дона - от КочетОвского гидроузла до устья реки Маныч и вниз до Аксая. Гидроузел будет состоять из судоходного шлюза, плотины, защитных механизмов от затопления окрестной территории, а также из рыбопропускных сооружений. У российских властей большие надежды на гидроузел. Он решит проблему маловодья в Дону и увеличит пропускную способность реки. Сейчас проходная осадка судов – чуть больше трёх метров, после появления гидроузла можно будет выпускать суда почти с пятиметровой осадкой. Обойдется стройка государству в 22 миллиарда рублей, затраты окупят себя через полвека.
Ведущий научный сотрудник Азовского НИИ рыбного хозяйства Валерий Лужняк согласен с тем, что из-за гидроузла пострадает популяция донских рыб. Зато стройка положительно скажется на судоходстве и не придётся тратить деньги на постоянное углубительные работы в русле реки.
(слушайте в подкасте)
В настоящее время на Дону стоят три гидроузла – они расположены на протяжении ста километров между Цимлянской гидроэлектростанцией и устьем реки.
The construction project of the Bagaevsky waterworks will be checked for environmental friendliness. This was announced at the meeting in the regional government on the eve of the head of the administration of the Azov-Don basin of inland waterways Sergey Gaidaev. According to him, this is a prerequisite for the design specification. Meanwhile, opponents of the construction of the waterworks continue to collect signatures. They published an appeal to Vladimir Putin on the site change-dot-org. The authors of the petition claim that the hydroelectric facility will cause irreparable harm to the ecology of the entire region. One of them - businessman Yuri Malik - even ordered a study on this topic at the Southern Scientific Center of the Russian Academy of Sciences. Scientists have confirmed the activist’s fears: the fish in the Don will be several times smaller, and some villages will go under water.
(listen in the podcast)
Talk about the Bagaevsky hydroelectric complex has been going on since the eighties, but they did not have time to build it then: perestroika prevented it. In late February, the hydroelectric project was finally included in the strategy for the development of inland water transport in Russia. The object should be built by the year 2030.
A waterworks will be erected near the Arpachin farm. There, he will best cope with his task: he will provide ships with safe passage conditions on the most difficult section of the Don - from the Kochet Ovsky hydroelectric complex to the mouth of the Manych River and down to Aksay. The waterworks will consist of a shipping lock, a dam, protective mechanisms against flooding of the surrounding territory, as well as fish passage facilities. The Russian authorities have high hopes for a waterworks. It will solve the problem of low water in the Don and increase the capacity of the river. Now the passage draft of vessels is a little more than three meters, after the appearance of the hydroelectric complex it will be possible to release vessels with almost five meter draft. The construction will cost the state 22 billion rubles, the cost will pay for itself in half a century.
Leading researcher at the Azov Research Institute of Fisheries Valery Luzhnyak agrees that the population of Don fishes will suffer due to the waterworks. But the construction will have a positive effect on shipping and you will not have to spend money on constant deep work in the riverbed.
(listen in the podcast)
Currently, there are three hydroelectric facilities on the Don - they are located over a hundred kilometers between the Tsimlyansk hydroelectric power station and the mouth of the river.