1859-1862
Franz Liszt's personality was complex: the wildest possible extremes of both behavior and philosophy were as natural as breathing to this man who lived as a flamboyant virtuoso, sired a number of illegitimate children, and yet took minor orders in the Catholic hiararchy. His intense devotion to the Christian faith was perhaps the cause (or more appropriately, the foil) for Liszt's preoccupation with the legend of Faust, and the character of Mephistopheles in particular (whom he seems to have revered). Perhaps this is because of his boyhood idol, the great virtuoso Nicolo Paganini, who was popularly rumored to be in league with the devil; however, motivations aside, "Mephisto" provided Liszt with a great deal of musical inspiration. In all, he composed four Mephisto Waltzes (the fourth of which was left incomplete), as well as a Mephisto Polka, which is of less interest. The first Mephisto Waltz is actually the second of Two Episodes from Lenau's Faust, S 110, entitled "The Dance at the Village Inn." Composed sometime during the final months of 1860, it is by far the best known of the four waltzes, and is invariably the piece that comes to peoples' minds upon hearing the title "Mephisto Waltz." Liszt created two versions of the piece at nearly the same time -- one for orchestra (S110/2) and one for piano (S514) -- and both are frequently heard in the concert hall. It is a powerful, well-crafted piece, noteworthy not only for its own powerful dramatic impact, but also for the striking chromatic harmonies which point the way to the future of European music. The piece begins as Faust and Mephistopheles enter the Inn; during the song and dance which follows Mephistopheles begins to play the violin (there is an extraordinary passage during which the devil "tunes his violin"). His music has an intoxicating, seductive effect on the townsfolk (one is reminded again of Paganini), who disappear, two-by-two, into the night. Liszt provides two endings for the work. The more commonly performed of the two has the music building to a frantic, rage-filled climax at the end. In the alternate ending, which follows Lenau's text more faithfully, but lacks the musical appeal of the original ending, the music is allowed to fade away. Under the second ending Liszt noted, emphatically, "they sink into the sea of their own lust."
Mikhail Pletnev 1859-1862 гг.
Личность Ференца Листа была сложной: самые дикие из возможных крайностей как в поведении, так и в философии были столь же естественны, как дыхание для этого человека, который жил ярким виртуозом, произвел на свет множество незаконнорожденных детей и все же получил незначительные заказы в католической иерархии. Его сильная преданность христианской вере была, возможно, причиной (или, точнее, фольгой) озабоченности Листа легендой о Фаусте и, в частности, характером Мефистофеля (которого он, кажется, уважал). Возможно, это из-за кумира его детства, великого виртуоза Николо Паганини, который, по слухам, был в союзе с дьяволом; однако, помимо мотивации, "Mephisto" дал Листу много музыкального вдохновения. Всего он сочинил четыре Мефисто-вальса (четвертый из которых остался незавершенным), а также Мефисто-польку, представляющую меньший интерес. Первый вальс «Мефисто» на самом деле является вторым из двух эпизодов из «Фауста» Ленау, S 110, под названием «Танец в деревенской таверне». Сочиненный где-то в последние месяцы 1860 года, он, безусловно, является самым известным из четырех вальсов и неизменно приходит в голову людям, когда они слышат название «Вальс Мефисто». Лист создал две версии пьесы почти одновременно - одну для оркестра (S110 / 2) и одну для фортепиано (S514) - и обе часто звучат в концертном зале. Это мощное, хорошо продуманное произведение, примечательное не только своим мощным драматическим воздействием, но и поразительными хроматическими гармониями, указывающими путь в будущее европейской музыки. Пьеса начинается, когда Фауст и Мефистофель входят в гостиницу; во время следующей песни и танца Мефистофель начинает играть на скрипке (есть необычный отрывок, во время которого дьявол «настраивает свою скрипку»). Его музыка опьяняет, соблазняет горожан (снова вспоминается Паганини), которые два на два исчезают в ночи. Лист дает две концовки для произведения. Более часто исполняемый из двух имеет музыкальное построение к неистовой, наполненной яростью кульминации в конце. В альтернативном финале, который более точно следует тексту Ленау, но ему не хватает музыкальной привлекательности оригинального финала, музыке позволено исчезнуть. Под вторым финалом Лист решительно отмечал, что «они тонут в море своей похоти».
Михаил Плетнев | |