- Composer: Alban Maria Johannes Berg (9 February 1885 -- 24 December 1935) - Performers: New Zealand String Quartet - Year of recording: 2004
String Quartet, Op. 3, written in 1910.
00:00 - I. Langsam 10:19 - II. Mäßige Viertel
Alban Berg's String Quartet, Op. 3 (1910) was the last work the composer produced under the tutelage of Arnold Schoenberg. First perfomed in 1911 and published nine years later, the two-movement String Quartet was not well received at its premiere and received no further performances for more than a decade. Schoenberg, however, admired the piece, and the work may rightly be regarded as an appropriate valedictory for Berg's transition from apprenticeship to musical maturity.
According to Berg's wife Helene, the inspiration for the Quartet was born of the frustration both she and Berg experienced when Helene's father forbade the two lovers from seeing one another. In this work, Berg takes a great step beyond the compositional idiom of his Piano Sonata, Op. 1 (1907 - 08) and the Four Songs, Op. 2 (1909 - 10). The Quartet's thematic craftsmanship bears a relationship to that of the earlier Piano Sonata, but the Quartet is far more complex. Whereas tonality had restricted Berg's language in the earlier work, the free atonal idiom of the Quartet allowed the composer to develop his material with unprecedented freedom and variety.
- In the first movement Berg establishes a web of motivic relationships within a sonata-form outline. The opening theme bears a striking resemblance to a theme from Schoenberg's Verklärte Nacht (1899) and is built on a slightly modified whole-tone scale that would reappear in the opera Wozzeck (1917- 22). - A transformation of this theme becomes a fundamental figure in the second movement, which again contains material similar to that in the work of another composer: the love duet from Richard Wagner's Tristan und Isolde (1857 - 59)[uploaded on this channel]. Scholars disagree on the formal design of this movement but tend to describe it as a type of rondo or sonata-rondo.
Berg's use of motives and passages derived from cycles of intervals, his attention to detail and every detail's relationship to the whole, and his expert, idiomatic writing for the string quartet all point to the work of a composer assured in technique and possessed of a distinctive (romantic) musical personality. - Композитор: Альбан Мария Иоганнес Берг (9 февраля 1885 - 24 декабря 1935) - Исполнители: новозеландский струнный квартет - Год записи: 2004 г.
Струнный квартет, соч. 3, написанная в 1910 году.
00:00 - И. Лангсам 10:19 - II. Mäßige Viertel
Струнный квартет Альбана Берга, соч. 3 (1910) было последним произведением композитора, созданным под руководством Арнольда Шенберга. Впервые исполненный в 1911 году и изданный девятью годами позже, струнный квартет с двумя частями не был хорошо принят на своей премьере и больше десяти лет не исполнялся. Шенберг, однако, восхищался пьесой, и ее по праву можно считать подходящей прощальной встречей для перехода Берга от ученичества к музыкальной зрелости.
По словам жены Берга Хелен, вдохновение для квартета родилось из разочарования, которое она и Берг испытали, когда отец Хелен запретил влюбленным видеться друг с другом. В этом произведении Берг делает большой шаг за пределы композиционной идиомы своей фортепианной сонаты соч. 1 (1907-08) и Четыре песни, соч. 2 (1909 - 10). Тематическое мастерство квартета перекликается с мастерством более ранней фортепианной сонаты, но квартет гораздо сложнее. В то время как тональность ограничивала язык Берга в более ранних работах, свободная атональная идиома квартета позволила композитору развить свой материал с беспрецедентной свободой и разнообразием.
- В первой части Берг устанавливает сеть мотивационных отношений внутри контура сонатной формы. Вступительная тема поразительно похожа на тему из «Verklärte Nacht» Шенберга (1899) и построена на слегка измененной полнотоновой гамме, которая вновь появится в опере «Воццек» (1917-1922). - Трансформация этой темы становится фундаментальной фигурой во второй части, которая снова содержит материал, аналогичный материалу в творчестве другого композитора: любовный дуэт из «Тристана и Изольда» Рихарда Вагнера (1857 - 59) [загружено на этот канал]. Ученые расходятся во мнениях относительно формального оформления этого механизма, но склонны описывать его как разновидность рондо или соната-рондо.
Использование Бергом мотивов и отрывков, заимствованных из циклов интервалов, его внимание к деталям и отношение каждой детали к целому, а также его искусное идиоматическое письмо для струнного квартета - все указывает на работу композитора, уверенного в технике и обладающего отличительной чертой. (романтическая) музыкальная личность. Смотрите также: | |