(Performance by: Aaron Copland)
In March 1920, he completed "Humoristic Scherzo" (better known by its subtitle, "The Cat and the Mouse"), a solo piano piece based on another poem, this time, however, old and humorous: Jean de la Fontaine's "Le Vieux Chat et la Jeune Souris" ("The Old Cat and the Young Mouse"). Upon hearing him play this work in a recital in Fontainebleau on September 21, 1921, the publisher Jacques Durand bought it outright for five hundred francs. Published as "Scherzo Humoristique" (subtitled "Le Chat et le Souris"), this debut publication became Copland's first recognized work, one still widely known and played.
The La Fontaine fable tells of a young mouse captured by an old cat; the mouse appeals to the cat with various arguments, but the cat, unmoved, eats him just the same. The fable concludes, "Youth deludes itself into believing that it can obtain everything; old age is merciless." The opposition of youth and old age, hope and disillusionment, apparently spoke forcibly to the young Copland.
"The Cat and the Mouse" is as adventurous and personal as any of Copland's apprenticeship works; some of its harmonies, in fact, derive from or at least duplicate a fragment for piano entitled "The Sea Fairies" ("Tone Poem for Piano after Tennyson's Poem of the Same Name"). But the portrayal of a cat stalking a mouse -- unpredictably coy and sinister -- inspires a more objective and ironic tone. The nervous scampering up and down the piano suggests, further, some connection with machine music of a decidedly ominous variety, as if the threat of age and death were related to that of industrial life. This includes the climax -- crashing, dissonant chords followed by a soft passage marked "funereal" that anticipates the many far more solemn dirges of Copland's later music. The work ends in a whimsical but deadly whimper, like the end of T.S. Eliot's "The Hollow Men" or Stravinsky's "Petrushka," a figure also caught in a game of cat and mouse.
In addition, the music contains certain elements related to Copland's explicitly jazzy works to come; the final gesture, for instance, anticipates the end of a piano piece composed the following year, entitled "Jazzy." In this respect, the piece warrants comparison with Zez Confrey's "Kitten on the Keys" and John Alden Carpenter's "Krazy Kat" (both 1921), though in notable contrast, Copland's effort contains a distinctively black humor verging on the grotesque. Such darkness distinguishes it as well from Villa-Lobos' astoundingly similar "Cat and Mouse" ("O Gato e o Rato") for piano (1917) -- a work Copland surely knew nothing about at the time.
(Aaron Copland: The Life & Work of an Uncommon Man) (Производительность по: Aaron Cobland)
В марте 1920 года он закончил «юмористический щензо» (более известный его субтитром, «кошкой и мышью»), соло фортепиано на основе другого стихотворения, на этот раз, однако, старые и юмористические: джин-де-ла-Фонфин «Ле» Vieux Chat et La Jeune Souris »(« Старая кошка и молодая мышь »). Услышав его сыграть эту работу в концерте в Фонтенбло 21 сентября 1921 года, издатель Жак Дюранд купил его прямо на пятьсот франков. Опубликовано как «Scherzo Humoristique» (Scemzo Humoristique »(Subtited« Le Chat Et Le Souris »), эта дебютная публикация стала первой признанной работой Копланда, одна еще широко известная и играла.
La Footaine Bable рассказывает о молодой мыше, захваченной старой кошкой; Мышь обращается к кошке с различными аргументами, но кошка, неподвижная, ест его точно так же. BABL заключает: «Молодежь обманывает в том, чтобы полагать, что это может получить все; старость беспощадна». Оппозиция молодежи и старости, надежды и разочарования, по-видимому, принудительно говорила к молодому кополу.
«Кошка и мышь» - это как предприимчивые, так и личные, как и любой из ученических работ Cobland; Некоторые из его гармоний, на самом деле, вытекают из или, по крайней мере, дублируют фрагмент для фортепиано под названием «Морские феи» («тональная поэма для фортепиано после стихотворения Теннисона одинакового имени»). Но изображение кошки преследуют мышь - непредсказуемо кой и зловещий - вдохновляет более объективный и иронический тон. Нервная пощелка вверх и вниз по фортепиано предполагает, что дальше, некоторая связь с машинной музыкой решительно зловещего сорта, как будто угроза возраста и смерти связана с развитой промышленной жизни. Это включает в себя Climax - сбой, диссонансные аккорды, сопровождаемые мягким отрывом, отмеченным «Funeral», который предвидит множество более торжественных направлений последующей музыки Cobland. Работа заканчивается причудливым, но смертельным крышке, как и конец Т.С. Элиота «Полые мужчины» или «Петрушка» или «Петрушка», а фигура также попала в игру кошки и мышь.
Кроме того, музыка содержит определенные элементы, связанные с явными джазовыми работами Cobland; Например, последний жест ожидает, что конец фортепианного составила в следующем году, под названием «Jazzy». В этом отношении цельные гарантии сравнения с «котенком Zez Coffrey на ключей» и «Кризы Kat Kat» и «Krazy Kat» и 1921) (как 1921), хотя и в заметном контрасте усилия Cobland содержит отчетливо черное юмористическое изображение на гротеск. Такая тьма отличает его, а также от Villa-lobos 'поразительно похожая «кошка и мышь» («o Gato E o Rato») для фортепиано (1917) - рабочая работа, несомненно, знала ничего в то время.
(Aaron Pobland: Жизнь и работа необычного человека) Смотрите также: | |