Исходно стоим в кольце или цепочке, руки на протяжении всего танца в гавотной позиции, то есть на уровне груди, внахлёстку.
Танец можно разделить на две части. Первая часть.
Длиной в две восьмёрки.
Но шаг первой части умещается в 4 счёта, просто повторяется четырежды - отсюда длина в две восьмёрки.
Начинаем с левой ноги и выполняем трёхшаг, то есть переступ левой-правой-левой ногами на счёты 1-2, в итоге вес оказывается на левой ноге. На счёт 3 – перенос веса на правую ногу, а на счёт 4 – просто топаем левой ногой. В итоге, на первые два счёта немного двигаемся влево, а на два оставшиеся – стоим на месте.
Стилистически, первая часть достаточно спокойная, передвижения – минимум, единственное, что можно украсить её, энергично топнув на четвёртый счёт.
Вторая часть.
Канкан!
Состоит из двух восьмёрок, повторяющихся дважды. Подвох в том, что между ними пауза длиной в 1 счёт, но она отлично слышна по музыке и естественна по ногам.
На счёт 1 – прыжок с акцентом вниз на обе ноги. На счёт 2 – пауза с весом на левой ноге, при этом правую ногу приподнимаем, на счёт 3 – прыжок на правой ноге, с акцентом вниз, на счёт 4 – пауза с весом на правой ноге, при этом левую ногу приподнимаем, на счёт 5 – прыжок на левой ноге с акцентом вниз, на счёт 6 – пауза с весом на левой ноге, при этом правую ногу приподнимаем, на счёт 7 – прыжок на правой ноге с акцентом вниз, на счёт 8 – пауза на правой ноге, при этом левую ногу приподнимаем. На следующие 8 счётов – всё то же самое, за исключением того, что на счёт 1 прыгаем не на обе ноги, а только на левую. Тут канкан прерывается ровно на один счёт – ту самую паузу. На ней просто прыгаем с акцентом вниз на обе ноги. А дальше – абсолютно всё то же самое, что танцевали в течение предыдущих двух восьмёрок, только в конце, "лишней" паузы уже не будет, а сразу начнётся снова первая часть танца.
Стилистически, вторая часть активная, можно при желании активно махать ногами, но продвигаемся влево мы по-прежнему ненамного. Initially, we stand in a ring or chain, hands throughout the dance in a gavotny position, that is, at chest level, overlapping.
Dance can be divided into two parts. First part.
Two eights long.
But the step of the first part fits into 4 counts, it is simply repeated four times - hence the length of two eights.
We start with the left foot and perform a three-step, that is, the left-right-left-foot jump to the score 1-2, as a result, the weight is on the left foot. At the expense of 3 - weight transfer to the right leg, and at the expense of 4 - just stomp with the left foot. As a result, in the first two accounts we move a little to the left, and in the remaining two accounts we stand still.
Stylistically, the first part is quite calm, the movement is the minimum, the only thing that can beautify it by energetically stamping on the fourth account.
Second part.
Cancan!
Consists of two eights, repeated twice. The catch is that there is a 1-count pause between them, but it is perfectly audible in music and natural in the legs.
At the expense of 1 - a jump with an emphasis down on both legs. At the expense of 2 - a pause with the weight on the left foot, while raising the right foot, at the expense of 3 - the jump on the right foot, with an emphasis down, at the expense of 4 - the pause with the weight on the right foot, while raising the left foot, at the expense of 5 - a jump on the left foot with an emphasis down, at the expense of 6 - a pause with weight on the left foot, while raising the right foot, at the expense of 7 - a jump on the right foot with an emphasis down, at the expense of 8 - a pause on the right foot, while the left raise the leg. For the next 8 counts - everything is the same, except that on account 1 we jump not on both legs, but only on the left. Then the cancan is interrupted for exactly one count - that very pause. We just jump on it with an emphasis down on both legs. And then - absolutely everything is the same that we danced during the previous two eights, only at the end, there will be no “extra” pause, and immediately the first part of the dance will begin again.
Stylistically, the second part is active, you can actively wave your legs if you wish, but we are still moving slightly to the left. | |