Это человек-легенда. Он был такой же, как Виталий Кавказский, Серафим Вырицкий или Сампсон Сиверc. Его жизнь была полна чудес, и самое главное чудо в том, что он остался живым, пройдя сталинские лагеря длинною в 21 год. Господь его хранил за то, что был пламенный как огонь, что исполнял повеление Божие - быть там, где всего нужнее пастырь. Достаточно прослушать оставшиеся от него проповеди, чтобы увидеть, как он любил Бога, жаждал Его и это - несмотря на царившее кругом в стране мракобесие, воинствующий атеизм и сталинские репрессии. К безбожию о. Таврион был непримирим, со властями ни на какой компромисс не шел, и числился у них как ярый антисоветчик и монархист. Они даже его побаивались. Рассказывали, что когда его, уже престарелого, вызвали из Рижской пустыни в Москву в особый отдел КГБ, он им сказал: «Вы что думаете? Я все знаю, я даже знаю о чем вы мыслите». Услышав это, особисты засуетились и его выпроводили.
Но побаивались его не только власти. И духовные чада не решались при нем что-либо помыслить - настолько он был прозорливый. Его дары чудотворений и власть над бесами были всем известны. Поэтому Пустынька под Елгавой была всероссийским духовным центром. Очень часто приезжали священники, монашествующие, архиереи, и конечно, гостями старца были его солагерники и братья по Глинской: митр. Зиновий (Мажуга), архим. Модест, схиархим. Андроник (Лукаш), схиархим. Григорий Белгородский, схиархим. Серафим (Тяпочкин), архим. Иоанн (Чувызгалов), игум. Митрофан (Вознесенский). Такая известность сама собой вызывала определенные мнения как в госорганах, так и в Церкви. За ним была постоянная слежка, ему везде старались заткнуть рот, а в связи со строительством Пустыньки шли доносы и устраивались частые проверки. Это вынуждало духовные власти нигде не ссылаться на мнение старца и личность его надолго оставалась в тени. Даже некролог в ЖМП появился только год спустя после кончины о. Тавриона. Был у о. Тавриона и еще один благодатный дар. Он видел будущее.
Предупреждал о скором развале Союза, об экономической разрухе, что наступят последние времена, всем будут давать номера, новые паспорта и ставить в виде начертания печать антихриста. С сожалением батюшка говорил о падении духовенства, что оно все это будет в слепоте благословлять. Фильм представлен из двух частей. Первая - жизнеописание, вторая - пророчества. This is a man of legend. He was the same as Vitaly Kavkazsky, Seraphim Vyritsky or Sampson Sivers. His life was full of miracles, and the most important miracle is that he remained alive after going through the Stalinist camps for 21 years. The Lord kept him because he was fiery like fire, that he fulfilled the command of God - to be where the shepherd is most needed. It is enough to listen to the remaining sermons from him to see how he loved God, thirsted for Him, and this - despite the obscurantism that reigned around the country, militant atheism and Stalinist repressions. To the godlessness of Fr. Tavrion was irreconcilable, did not compromise with the authorities, and was listed among them as an ardent anti-Soviet and monarchist. They were even afraid of him. They said that when he, already an elderly person, was summoned from the Rizhskaya desert to Moscow to a special department of the KGB, he told them: “What do you think? I know everything, I even know what you are thinking. " Hearing this, the special officers began to fuss and escorted him out.
But not only the authorities were afraid of him. And the spiritual children did not dare to think about anything with him - he was so far-sighted. His gifts of miracles and power over demons were known to everyone. Therefore, the Pustynka near Jelgava was an all-Russian spiritual center. Very often priests, monastics, bishops came, and of course, the elder's guests were his fellow prisoners and brothers in Glinskaya: Met. Zinovy (Mazhuga), archim. Modest, schema. Andronicus (Lukash), schema. Grigory Belgorodsky, schema-archim. Seraphim (Tyapochkin), archim. John (Chuvyzgalov), abbot. Mitrofan (Voznesensky). Such fame by itself aroused certain opinions both in government agencies and in the Church. He was under constant surveillance, they tried to silence him everywhere, and in connection with the construction of the Pustynka there were denunciations and frequent checks. This forced the spiritual authorities nowhere to refer to the opinion of the elder and his personality remained in the shadows for a long time. Even the obituary in the ZhMP appeared only a year after the death of Fr. Tavrion. I visited Fr. Tavrion and another blessed gift. He saw the future.
He warned about the imminent collapse of the Union, about economic devastation, that the last times would come, everyone would be given numbers, new passports and put the stamp of the Antichrist in the form of an outline. With regret, the priest spoke about the fall of the clergy, that they would bless all this in blindness. The film is presented in two parts. The first is biography, the second is prophecy. | |