«Платон. Избранные диалоги»: АСТ; Москва; 2006
ISBN 5 17 023403 1
Аннотация
Постепенное оформление «школы Платона» во 2 половине 380 гг. позволило философу найти адекватную литературную форму – диалоги, пересказанные самим Сократом или кем то из его учеников и содержащие рамку, в которой описывалось место действия и его участники, их характеры и реакция на ход беседы. Правила этой литературной игры предполагали отказ от изображения современности и обращение к реалиям ушедшего 5 века.
Живой диалог с философом помогает осмыслить знаменитое выражение Сократа: «Я знаю то, что ничего не знаю». Не знаю, пока не встречу собеседника и не вступлю с ним в диалог, в результате которого родится истина. Читатель познает мир вместе с философом.
«Критий» – не завершенный диалог Платона. Характерно, что в нем Сократ перестает быть ведущим участником беседы. «Критий» – скорее, монолог, представляющий собой рассказ Крития об Атлантиде.
"Plato. Selected Dialogues ": AST; Moscow; 2006
ISBN 5 17 023403 1
Abstract
Progressive design "school of Plato" in the 2nd half of 380 years. It allowed the philosopher to find an adequate literary form - a dialogue retold by Socrates or someone of his disciples, and having a frame, which describes the scene and its participants, their characters and the response to the course of the conversation. The rules of this literary game involves giving up the image of modernity and appeal to the realities of the past five centuries.
Lively dialogue with the philosopher helps understand the famous phrase of Socrates: "I know that I know nothing." I do not know until the meeting the interlocutors and will not join with them in a dialogue, in which the truth is born. The reader learns along with the philosopher.
"Critias" - Plato's dialogue is not completed. Characteristically, it Socrates ceases to be the leading party talks. "Critias" - rather, a monologue, which is a story about Atlantis Critias.