Евангелие от Матфея, Глава 4, стих 25, Глава 5, стихи 1-13.
25 И следовало за Ним множество народа из Галилеи и Десятиградия, и Иерусалима, и Иудеи, и из-за Иордана.
ГЛАВА 5.
1 Увидев народ, Он взошел на гору; и, когда сел, приступили к Нему ученики Его. 2 И Он, отверзши уста Свои, учил их, говоря: 3 Блаженны нищие духом, ибо их есть Царство Небесное. 4 Блаженны плачущие, ибо они утешатся. 5 Блаженны кроткие, ибо они наследуют землю. 6 Блаженны алчущие и жаждущие правды, ибо они насытятся. 7 Блаженны милостивые, ибо они помилованы будут. 8 Блаженны чистые сердцем, ибо они Бога узрят. 9 Блаженны миротворцы, ибо они будут наречены сынами Божиими. 10 Блаженны изгнанные за правду, ибо их есть Царство Небесное. 11 Блаженны вы, когда будут поносить вас и гнать и всячески неправедно злословить за Меня. 12 Радуйтесь и веселитесь, ибо велика ваша награда на небесах: так гнали и пророков, бывших прежде вас. 13 Вы – соль земли. Если же соль потеряет силу, то чем сделаешь ее соленою? Она уже ни к чему негодна, как разве выбросить ее вон на попрание людям.
Комментирует иеромонах Феоктист Игумнов.
Церковь, основываясь на только что услышанных нами словах Господа Иисуса Христа и многовековом опыте Своих святых утверждает, что существует некая чёткая последовательность восхождения к святости и, следовательно, к Богу. Церковь говорит, что невозможно стать гонимым за Имя Христово, если, к примеру, ты не стал миротворцем. А стать миротворцем невозможно без кротости. Невозможно оказаться на верхней ступени, не пройдя нижние. Невозможно проехать на лифте сразу на верхний этаж, христианская лестница восхождения к Богу не подразумевает наличия лифтов и эскалаторов. Лестницу восхождения к Богу необходимо самостоятельно пройти от первой ступени до последней. Конечно, скорость восхождения может сильно разниться. История Церкви знает самые разные примеры скорости достижения верхних ступеней лестницы Христовых заповедей. К примеру, житие преподобного Симеона Столпника говорит, что преподобный Симеон начал своё христианское восхождение будучи тринадцатилетним мальчиком. Его аскетические подвиги удивляли современников и вместе с удивлением они вызывали сомнение в том, Бог ли источник и причина этой аскезы. Рассказывают, что для проверки к преподобному Симеону были посланы старшие монахи с повелением сойти с места, то есть оставить подвиг. И преподобный Симеон послушал старших. Тем самым он показал, что низшие ступени духовного восхождения им уже пройдены, что он имеет кротость и чистоту, что он стал миротворцем.
Если вдруг в какой-то момент нам начинает казаться, что мы подвизаемся за правду и потому бываем гонимы, что те напасти, которым мы подвергаемся, происходят во имя Христово, то стоит себя проверить: а не проломились ли подо мной ступеньки, есть ли во мне кротость? Слышу ли я и слушаю ли окружающих? И свободно ли моё сердце от нечистых, скверных и страстных движений?
И если ответ на хотя бы один из этих вопросов будет отрицательным, то, увы, гонения и напасти не имеют отношения ко Христу и Его правде, они всего лишь следствие нашей неуживчивости и, подчас, глухоты. А раз так, то стоит переключить все своё внимание на самую первую ступень восхождения — на нищету духовную, которая есть очень непростое умение не мыслить о себе много и видеть свою неправду. Gospel of Matthew, Chapter 4, verse 25, Chapter 5, verses 1-13.
25 And great multitudes followed him from Galilee and Decapolis, and Jerusalem, and Judea, and from beyond Jordan.
CHAPTER 5.
1 Seeing the people, He went up the mountain; and when he sat down, his disciples came to him. 2 And he, opening his mouth, taught them, saying: 3 Blessed are the poor in spirit, for theirs is the kingdom of heaven. 4 Blessed are they that mourn, for they will be comforted. 5 Blessed are the meek, for they will inherit the earth. 6 Blessed are they that hunger and thirst for righteousness, for they will be satisfied. 7 Blessed are the merciful, for they will have mercy. 8 Blessed are the pure in heart, for they will see God. 9 Blessed are the peacemakers, for they will be called sons of God. 10 Blessed are those cast out for righteousness, for theirs is the kingdom of heaven. 11 Blessed are you when they revile you and persecute you and in every way unrighteously revile you for Me. 12 Rejoice and be glad, for great is your reward in heaven: so they persecuted the prophets who were before you. 13 You are the salt of the earth. If the salt loses its strength, how can you make it salty? She is no longer good for anything, except to throw her out and trample on people.
Hieromonk Feoktist Igumnov comments.
The Church, based on the words of the Lord Jesus Christ that we have just heard and the centuries-old experience of its saints, asserts that there is a certain clear sequence of ascent to holiness and, therefore, to God. The Church says that it is impossible to become persecuted for the Name of Christ if, for example, you have not become a peacemaker. And it is impossible to become a peacemaker without meekness. It is impossible to be on the upper step without passing the lower ones. It is impossible to take an elevator directly to the top floor, the Christian staircase of ascent to God does not imply the presence of elevators and escalators. The ladder of ascent to God must be passed independently from the first step to the last. Of course, the speed of ascent can vary greatly. The history of the Church knows a variety of examples of the speed of reaching the upper rungs of the ladder of Christ's commandments. For example, the life of the Monk Simeon the Stylite says that the Monk Simeon began his Christian ascent as a thirteen-year-old boy. His ascetic exploits amazed his contemporaries, and together with their amazement they raised doubts as to whether God is the source and cause of this asceticism. It is said that senior monks were sent to the Monk Simeon to check them with the command to leave the place, that is, to abandon the feat. And the Monk Simeon listened to the elders. Thus, he showed that he had already passed the lower stages of spiritual ascent, that he had meekness and purity, that he had become a peacemaker.
If suddenly at some point it begins to seem to us that we are striving for the truth and therefore we are persecuted, that the misfortunes to which we are exposed, occur in the name of Christ, then it is worth checking ourselves: did not the steps break under me, are there me gentleness? Do I hear and listen to others? And is my heart free from impure, nasty and passionate movements?
And if the answer to at least one of these questions is negative, then, alas, persecution and adversity have nothing to do with Christ and His truth, they are just a consequence of our quarrelsomeness and, sometimes, deafness. And if this is so, then it is worth turning all your attention to the very first stage of ascent - to spiritual poverty, which is a very difficult ability not to think a lot about yourself and see your untruth. Смотрите также:Радио ВЕРА - Ис. VII, 1-14, Быт. V, 32 - VI, 8, Притч. VI, 20 - VII, 1Радио ВЕРА - Праведный Симеон ВерхотурскийРадио ВЕРА - Евангелие от Иоанна, Глава 7, стихи 37-52, Глава 8, стих 12.Радио ВЕРА - Евангелие от Иоанна, Глава 16, стихи 23-33.Радио ВЕРА - Святой праведный Иоанн Кронштадтский | |