06 НОЯБРЯ 2016. ОБЩЕЕ СЛУЖЕНИЕ ЦЕРКВИ. МЫСЛИ О МОЛИТВЕ
Сегодня я хочу говорить о том, как мы можем иметь больше вдохновения в нашей молитвенной жизни. Вначале хочу задать вопрос: Как мы представляем себе действие Божье? Конечно мы знаем, что Бог Суверен, что Он действует по Своему усмотрению и никто не в состоянии остановить выполнение Его воли, но всё ли это? Разве Сам Господь не открывает в Библии нам, что и мы включены в этот процесс! Каким образом? Вот Его слова, Он Сам описывает Себя, говоря, что Он Бог, Который утверждает слово раба Своего и приводит в исполнение изречение Своих посланников (Ис. 44:26). И ещё много раз там, в Писании говориться и описывается, как Бог совершает Свои определения через слова, сказанные людьми по воле Его. Значит мы признаём и верим, что Господь действует в истории таким образом, но когда речь идёт о нашей личной истории, о наших молитвах, то мы вдруг начинаем думать, что-то типа такого: «Я не тот человек, через которого Бог может действовать». Наши молитвы кажутся нам «незначительными», интересы, которые мы в них вкладываем могут выглядеть в наших глазах мелочными (с точки зрения вечности) и даже эгоистичными. Но разве Бог не использует «мелочные» интересы, когда творит Свою волю? Разве ослицы, пропавшие у Саула, были чем-то значимым? Но они послужили поводом для путешествия к Пророку, который объявил ему, что его избрал Господь быть царём Израиля! Разве не эгоистичным выглядело повеление пророка Илии приготовить из последней горстки муки опреснок себе, но когда вдова это сделала, то Бог дал ей пищу и спас от голодной смерти. Я говорю, что мы зачастую судим уничижительно о собственном молитвенном потенциале и я верю, что Господь желает утвердить в нас другое отношение, потому, что Он дал церкви именно такое предназначение: дом Мой назовется домом молитвы для всех народов Ис. 56:7. Мы призваны увидеть и поверить, что молитва - это не религиозная традиция, не обряд, но творческий акт и главнейшее дело церкви. И конечно Господь использует какие-то наши жизненные ситуации, чтобы мы «включились» в молитву, Он желает открыть нам, что такое быть Его соработниками и в этом нам помогают наши человеческие переживания, как говорит Ап. Иаков: Злостраждет ли кто из вас, пусть молится. Иак. 5:13. Заметьте, здесь Апостол буквально говорит, что мы начинаем молиться именно тогда, когда нас «припёрло» и это сказано не в осуждение, а для ободрения, что именно так и нужно поступать, чтобы исполнить Божью волю. Конечно нет ничего хорошего в том, что Давид прелюбодействовал с Вирсавией, но именно из этого разрушительного и трагического события родился тот самый 50, покаянный псалом, словами из которого и по сей день каются и верят в Божью милость христиане всей земли! Поэтому и говорит Ап. Павел: знаем, что любящим Бога, призванным по Его изволению, все содействует ко благу. Рим. 8:28. Нам нужно увидеть, что буквально каждое событие нашей жизни, каждое наше переживание, даже самое безрадостное, может и должно трансформироваться в молитву. И именно такое отношение, такое «видение» событий и переживаний приводит к тому, что у нас появляется молитвенная жизнь. Если же мы «просо живём», но наши события и связанные с ними переживания в молитву не трансформируются, то мы неизбежно эмоционально перегружаемся и несём это, говоря языком Библии «неудобоносимое бремя», вместо того, чтобы в молитве отдать это Тому, Кто Един может это понести. Нам нужно признать, что наша жизнь для нас невыносима, именно к этому Господь нас и ведёт, и если мы не научимся отдавать Ему наши заботы и переживания, то они нас просто раздавят! Мы живём в огромном количестве неизвестных и непредсказуемых обстоятельств, и чем дальше развиваются события, тем очевиднее что нет ничего и никого, кто мог бы гарантировать нам какую-то стабильность. Сегодня мы относительно здоровы, относительно обеспечены, наши нужды в основном покрыты, но что ждёт нас завтра не знает никто, кроме Бога. Когда мы ездили в Украину я как-то очень остро ощущал, что в этой поездке мы нуждаемся в Божьем покрове, в Его защите. Это было ощущение как при передвижении по тонкому льду, который под тобой потрескивает. И конечно это побуждало молиться, верить и быть осторожными. И когда мы благополучно вернулись я вдруг осознал, что и здесь, где я ощущаю «мир и безопасность» нет никаких гарантий, кроме защиты Божьей. Я понял, что мы привыкаем к тому, что у нас «всё хорошо» и перестаём молиться о собственных жизнях, и это действие не Божьей духовной силы, которая в Библии называется «духом усыпления». Поэтому Апостолы и призывают церковь бодрствовать, чтобы не привыкать к этому само успокаивающему «всё хорошо», потому, что это состояние есть результат чьих-то молитв, и даже если сейчас действительно всё хорошо, то надо продолжать «запасать масло», и учиться о завтрашнем дне не переживать и не заботится, но промаливать его. Можем ли мы ощущать беспокойство по поводу каких-то людей или событий? Думаю это происходит с нами постоянно, только с ?6? 06 NOVEMBER 2016. GENERAL SERVICE OF THE CHURCH. THOUGHTS ABOUT PRAYER Today I want to talk about how we can have more inspiration in our prayer life. First, I want to ask the question: How do we imagine God's action? Of course we know that God is Sovereign, that He acts at His discretion and no one is able to stop the fulfillment of His will, but is that all? Doesn't the Lord Himself reveal to us in the Bible that we are included in this process! How? These are His words, He Himself describes Himself, saying that He is God, who affirms the word of His servant and fulfills the saying of His messengers (Isa. 44:26). And many times there, in the Scriptures, it is said and described how God fulfills His determinations through the words spoken by people according to His will. So we recognize and believe that the Lord acts in history in this way, but when it comes to our personal history, our prayers, then we suddenly begin to think, something like this: “I am not the person through whom God can act ". Our prayers seem to us "insignificant", the interests that we put into them may look petty (from the point of view of eternity) and even selfish in our eyes. But doesn't God use "petty" interests when he does His will? Was Saul's missing donkeys of any significance? But they served as an excuse for a trip to the Prophet, who announced to him that the Lord had chosen him to be the king of Israel! Did not the prophet Elijah's command to cook unleavened bread from the last handful of flour seem selfish, but when the widow did this, God gave her food and saved her from starvation. I say that we often judge derogatoryly about our own prayer potential, and I believe that the Lord wants to establish a different attitude in us, because He gave the church just such a purpose: My house will be called a house of prayer for all nations. Isa. 56: 7. We are called to see and believe that prayer is not a religious tradition, not a ceremony, but a creative act and the main business of the church. And of course, the Lord uses some of our life situations so that we “join” in prayer, He wants to reveal to us what it is to be His co-workers, and our human experiences help us in this, as Ap says. Jacob: Does any of you suffer, let him pray. Jac. 5:13. Note, here the Apostle literally says that we begin to pray exactly when we are "pinned" and this is not said in condemnation, but for encouragement, that this is exactly what must be done in order to fulfill God's will. Of course, there is nothing good in the fact that David committed adultery with Bathsheba, but it was from this destructive and tragic event that the very 50, penitential psalm was born, the words from which to this day Christians of the whole earth repent and believe in God's mercy! That is why Ap. Paul: we know that all things work together for good to those who love God, who are called according to His will. Rome. 8:28 am. We need to see that literally every event in our life, every our experience, even the most bleak, can and must be transformed into prayer. And it is precisely this attitude, such a “vision” of events and experiences that leads us to have a prayer life. If we “live millet”, but our events and related experiences are not transformed into prayer, then we inevitably become emotionally overwhelmed and bear it, in the language of the Bible, “an unbearable burden”, instead of giving it to the One Who is One in prayer. can bear it. We need to admit that our life is unbearable for us, this is what the Lord is leading us to, and if we do not learn to give Him our worries and worries, they will simply crush us! We live in a huge number of unknown and unpredictable circumstances, and the further events develop, the more obvious that there is nothing and no one who could guarantee us some kind of stability. Today we are relatively healthy, relatively well off, our needs are mostly covered, but what awaits us tomorrow nobody knows except God. When we traveled to Ukraine, I somehow felt very acutely that on this trip we needed God's cover, His protection. It was like moving on thin ice that crackles under you. And of course it encouraged prayer, faith, and be careful. And when we returned safely, I suddenly realized that here, where I feel “peace and security,” there are no guarantees other than the protection of God. I realized that we are getting used to the fact that we are "all right" and stop praying for our own lives, and this is not an act of God's spiritual power, which in the Bible is called "the spirit of sleep." Therefore, the Apostles urge the church to stay awake so as not to get used to this self-calming “everything is good”, because this state is the result of someone’s prayers, and even if now everything is really good, then we must continue to “store oil” and learn about do not worry about tomorrow and does not care, but waste it. Can we feel anxious about certain people or events? I think this happens to us all the time, only with? 6? Смотрите также: | |