Исаак Сирин описывает путь христианина к Богу, путь освобождения: покаяние (обращение от рабства греху к Богу), очищение (стяжание свободы), совершенство (полнота любви и восторга). Суть подвига (пути монаха) – молитва – устремление души к Богу, а в идеале – Богообщение. Покаяние не есть уход от творения Божьего, а поворот ума, выход из "мира сего" как совокупности страстей, системы порабощения, "законов". Поэтому путь подвижника есть путь свободы, Бог действует в человеке "в таинстве свободы". И жизнь будущего века Исаак Сирин называет "отечеством свободы". В начале молитва – от недостатка, в конце – полнота радости. Молитва зажигает любовь, и в совершенном монахе любовь безмерна. Мало кто так сильно запечатлел евангельскую любовь и сострадание как Исаак Сирин: он молился за животных, за самого дьявола. И ад, по Исааку Сирину, - любовь Божья, которые грешники воспринимают как боль и страдание, именно потому, что они грешники – грех в неприятии любви, в ненависти к любви. В наше собрание творений преподобного Исаака Сирина вошли классический сборник его слов, известный в России как "Слова подвижнические" и новооткрытые тексты великого святого в переводе Илариона (Алфеева) и С. Аверинцева.
Том I. Слова подвижнические Слово 1. Об отречении от мира и о житии монашеском Слово 2. О благодарности Богу, с присовокуплением краткого изложения первоначальных учений Слово 3. О том, что душа до познания Божией премудрости и Божиих тварей доходит без труда, если безмолвствует вдали от мира и житейских попечений; ибо тогда может познавать естество свое и те сокровища, какие имеет сокрытыми внутри себя Слово 4. О душе, о страстях и о чистоте ума, в вопросах и ответах Слово 5. О чувствах, а вместе и об искушениях Слово 6. О милосердии Владыки, по которому с высоты величия Своего снизошел к немощи человеческой, и об искушениях Слово 7. О грехах произвольных, непроизвольных и совершаемых по какому-нибудь случаю Слово 8. О хранении и блюдении себя от людей расслабленных и нерадивых; о том, что от сближения с ними воцаряется в человеке нерадение и расслабление, и он исполняется всякой нечистой страсти; и о хранении себя от близости с юными, чтобы ум не осквернился непотребными помыслами Слово 9. О чине и уставе новоначальных и о том, что прилично им Слово 10. Сказание святых мужей, их преподобные изречения и чудное житие Слово 11. О древнем старце Слово 12. О другом старце Слово 13. О вопросе одного брата Слово 14. Об одном укоренном брате Слово 15. О разных отличиях безмолвия, о власти ума и о том, сколько властен ум возбуждать собственные свои движения при разных видах молитвы, какой предел дан молитве самим естеством, до какого предела властен ты молиться молитвою, по преступлении какого предела молитва твоя уже не молитва, хотя совершаемое тобою и называется молитвою Слово 16. О чистой молитве Слово 17. О предположении души, ищущей глубокого созерцания, чтобы погрузиться в оном от плотских помыслов, возбуждаемых памятованием вещей Слово 18. О видении естества бесплотных, в вопросах и ответах Слово 19. Образец умозрения о дне воскресном и о субботе; приточное их значение Слово 20. Ежедневное воспоминание о том, что всего нужнее и что весьма полезно пребывающему в келии своей и решившемуся быть внимательным к одному только себе Слово 21. О разных предметах. В вопросах и ответах Слово 22. О том, что тело, которое боится искушений, делается другом греха Слово 23. Послание, писанное к одному брату, любителю безмолвия Слово 24. Послание к некоему брату естественному и духовному, который, живя в мире и желая видеться с Исааком, убеждал и умолял в письмах своих прийти к нему Слово 25. О трех способах ведения, о разности их делания и понятий, о вере души, о таинственном богатстве, в ней сокровенном, и о том, сколько ведение мира сего разнствует в способах своих с простотою веры Слово 26. О первой степени ведения Слово 27. О второй степени ведения Isaac the Syrian describes the path of a Christian to God, the path of liberation: repentance (conversion from slavery to sin to God), purification (acquisition of freedom), perfection (fullness of love and delight). The essence of the feat (the path of the monk) is prayer - the aspiration of the soul to God, and ideally - the communion of God. Repentance is not a departure from the creation of God, but a turn of the mind, a way out of the "world" as a combination of passions, a system of enslavement, "laws." Therefore, the path of the ascetic is the path of freedom, God acts in man "in the mystery of freedom." And the life of the future century, Isaac the Syrian calls "the fatherland of freedom." At the beginning, prayer is from lack, at the end is the fullness of joy. Prayer ignites love, and in a perfect monk love is immense. Few captured gospel love and compassion so much as Isaac the Syrian did: he prayed for animals, for the devil himself. And hell, according to Isaac the Syrian, is the love of God, which sinners perceive as pain and suffering, precisely because they are sinners - a sin in the rejection of love, in hatred of love. Our collection of works of the Monk Isaac the Syrian includes a classic collection of his words, known in Russia as the "Ascetic Words" and the newly discovered texts of the great saint in the translation of Hilarion (Alfeev) and S. Averintsev.
Volume I. Words Ascetic Word 1. On the renunciation of the world and the monastic life Word 2. About gratitude to God, with the addition of a summary of the initial teachings Word 3. That the soul reaches the knowledge of God's wisdom and God's creatures without difficulty if it is silent away from the world and worldly cares; for then it can know its nature and those treasures that it has hidden within itself Word 4. About the soul, about passions and purity of mind, in questions and answers Word 5. About feelings, and together about temptations Word 6. About the mercy of the Lord, by which from the height of His greatness he condescended to human weakness, and about temptations Word 7. About sins arbitrary, involuntary and committed for any occasion Word 8. On keeping and observing oneself from people who are relaxed and negligent; that from rapprochement with them reigns indifference and relaxation in a person, and he is filled with all unclean passions; and about keeping oneself away from intimacy with the young so that the mind is not defiled by indecent thoughts Word 9. About the rite and charter of the novices and about what is proper to them Word 10. The Legend of the Holy Men, Their Rev. Sayings and a Wonderful Life Word 11. About the ancient elder Word 12. About another elder Word 13. About the question of one brother Word 14. About one rooted brother Word 15. About the different differences in silence, about the power of the mind and about how much power the mind has to initiate its own movements with different types of prayer, what limit is given to prayer by nature itself, to what extent are you authorized to pray prayer, after the crime of which limit your prayer is no longer prayer, although the prayer you perform is called a prayer Word 16. About pure prayer. Word 17. On the assumption of a soul seeking deep contemplation to immerse himself in it from carnal thoughts excited by the remembrance of things. Word 18. On the vision of ethereal nature, in questions and answers Word 19. Specimen speculation about the Sunday and the Sabbath; their supply value Word 20. Daily recollection of what is most needed and what is very useful to those who are in their cells and who decided to be attentive to one only Word 21. On various subjects. In questions and answers Word 22. That a body that fears temptation is made a friend of sin. Word 23. Message written to one brother, lover of silence. Word 24. Message to a certain brother, natural and spiritual, who, living in the world and wanting to see Isaac, urged and implored to come to him in his letters Word 25. About the three methods of knowledge, about the difference of their doing and concepts, about the faith of the soul, about the mysterious wealth hidden in it, and about how much the knowledge of this world differs in its methods with the simplicity of faith Word 26. About the first degree of knowledge Word 27. About the second degree of knowledge | |