Беседа 23. О тайне служения святых, которая усматривается в природных [явлениях]. Беседа 24. О том, что нет пользы в телесных трудах, которые не сопровождаются мыслительной деятельностью, если человек полностью возлагает на них надежду [на достижение цели своего] пути и мыслит и думает только о них. Беседа 25. О том, что, если среди тяжких испытаний человек ищет в себе знания истины, оно сохранит разум его в покое и невозмутимой тишине, когда они встречаются [ему]. Но когда неразумными помыслами возмущен [человек], еще более безумно сетует он на них и [тем лишь] добавляет огонь к скорби своей. Знание же, напротив, утешает человека и успокаивает; и с легкостью дает ему Бог выйти из уныния его, когда принимает он от Него труд разума своего. Беседа 26. Того же блаженного мар Исаака. О том, что именно Бог попускает тяжким испытаниям находить на нас и что Сам милосердный Господь допускает эти периоды уныния, когда мы скорбим и страдаем. Беседа 27. О внутреннем смирении. Беседа 28. Защищение и увещание на ту же тему - по поводу этих глав об искушениях и о смирении: для чего они были написаны в таком порядке. Беседа 29. Его же. О великих благах, рождающихся от собеседования с Писанием, от сокровенного служения и от размышления о нем и постоянного исследования его, и от поиска цели учения его. И против тех, кто считает ненужным прилежно заниматься этим чудным и божественным трудом. И ублажение тех, кто удостоился в этом размышлении и полезном труде провести дни свои в мире сем. Беседа 30. О славных и избранных путях к Богу в безмолвии. Беседа 31. Пояснение к сказанному вместе с необходимыми увещаниями, относящимися к теме путешествия к Богу. Беседа 32. Того же блаженного мар Исаака. Об изменении, [происходящем] от святых движений, и о просветленном пути в час молитвы, который дается нам милосердием Господа нашего. Беседа 33. Его же. О добрых и дурных изменениях, которые получаем мы от различного понимания Писаний. Беседа 34. Того же блаженного мар Исаака. Об утешениях, которые милосердный Бог дает тем, кто пребывает в безмолвии ради Бога. Беседа 35. О цели возвышенного служения разума, которое есть совокупность всякого подвижничества, совершаемого посредством телесных чувств; благодаря ему входит человек на всякий миг в совершенное слияние с Богом. Беседа 36. Его же. На другие темы, [касающиеся] знания, и о причине непоследовательности в изложении темы, способствующей [лучшему] уразумению [предмета]. Беседа 37. Каковы признаки смирения, ощущаемые человеком в самом себе. И о благодарении в искушениях. И как возможно для человека претерпевать их без жалоб. Беседа 38. Того же блаженного мар Исаака. О таинственных предметах созерцания, которые однажды пришли ему о величии нового века и о [свойствах] божественного Естества, и о грядущем порядке; и, в сокращении, мысль, которая пришла ему относительно образа существования в новой жизни. Беседа 39. Созерцание на тему геенны, насколько может быть дарована человеческому естеству благодать иметь мнение относительно этих тайн. Беседа 40. Снова о духовном созерцании - Слово, в котором подтверждаются и уточняются вопросы, касающиеся созерцания божественных тайн, посредством сокровенной и таинственной вдохновляющей его силы во имя Христа, Господа нашего, из Которого изливается источник знания о спасении всех разумных [существ]. Предмет этого слова есть постоянство, неизменность и любовь божественного Естества в начале и в конце творения. Беседа 41. Снова его же. Увещание вместе с необходимыми предостережениями, соответствующими данной теме. Беседа 42. О совершенстве духовном. Беседа 43. О различии мыслительных сил ума в действии откровений и видений духовных. Беседа 44. О том что случается в молитве с живущими в безмолвии. Послесловие. Об основных темах богословия преподобного Исаака Сирина. Conversation 23. About the mystery of the ministry of the saints, which is seen in natural [phenomena]. Conversation 24. About the fact that there is no benefit in bodily labors that are not accompanied by mental activity, if a person fully places his hope [on achieving the goal of his] path and thinks and thinks only about them. Conversation 25. That if, in the midst of difficult trials, a person seeks in himself the knowledge of truth, it will keep his mind in peace and imperturbable silence when they meet [him]. But when [a person] is indignant with unreasonable thoughts, he complains about them even more madly and [thus only] adds fire to his sorrow. Knowledge, on the other hand, comforts a person and soothes; and God easily allows him to come out of his despondency, when he receives from Him the labor of his mind. Conversation 26. The same blessed Mar Isaac. That it is God who allows heavy trials to come upon us and that the merciful Lord Himself allows these periods of despondency when we grieve and suffer. Conversation 27. On inner humility. Conversation 28. A defense and exhortation on the same topic - about these chapters on temptation and humility: why they were written in this order. Conversation 29. His. About the great blessings that arise from interviewing Scripture, from secret service and from meditation on it and constant study of it, and from the search for the purpose of its teaching. And against those who consider it unnecessary to diligently engage in this wonderful and divine work. And the gratification of those who are worthy of this meditation and useful work to spend their days in this world. Conversation 30. On the glorious and chosen ways to God in silence. Conversation 31. An explanation of what was said, along with the necessary admonitions related to the topic of the journey to God. Conversation 32. The same blessed Mar Isaac. About the change [occurring] from the holy movements, and about the enlightened path in the hour of prayer, which is given to us by the mercy of our Lord. Conversation 33. His. About the good and bad changes that we receive from different understandings of the Scriptures. Conversation 34. The same blessed Mar Isaac. About the consolations that a merciful God gives to those who are in silence for God's sake. Conversation 35. About the purpose of the sublime ministry of the mind, which is the totality of all asceticism accomplished through bodily senses; thanks to him, man enters at every moment into perfect merging with God. Conversation 36. His. On other topics [concerning] knowledge, and about the reason for the inconsistency in the presentation of the topic, contributing to [better] comprehension [of the subject]. Conversation 37. What are the signs of humility felt by a person in himself. And about thanksgiving in temptations. And how is it possible for a person to endure them without complaint. Conversation 38. The same blessed Mar Isaac. About the mysterious objects of contemplation, which once came to him about the greatness of the new age and about the [properties] of the divine Nature, and about the coming order; and, in short, the thought that came to him regarding the way of being in the new life. Conversation 39. Contemplation on the topic of Gehenna, how much grace can be bestowed on human nature to have an opinion on these mysteries. Conversation 40. Again about spiritual contemplation - the Word, which confirms and clarifies issues related to the contemplation of divine secrets, through the secret and mysterious inspiring power in the name of Christ, our Lord, from whom the source of knowledge about the salvation of all rational [beings] flows. The subject of this word is the constancy, immutability and love of the divine Nature at the beginning and at the end of creation. Conversation 41. Again his. An admonition, along with any necessary cautions appropriate to the topic. Conversation 42. On spiritual perfection. Conversation 43. On the difference in the mental powers of the mind in the action of spiritual revelations and visions. Conversation 44. About what happens in prayer with those who live in silence. Afterword. On the main themes of theology of St. Isaac the Syrian. Смотрите также: | |