Гора Голгофа
Гора Голгофа. Вижу три креста. (Замри, душе, доколе окаянна?) [8] А посреди — распятого Христа. У ног — Святая Дева с Иоанном.
И тот, что слева, над Христом глумясь, В своих неправдах Бога обвиняя, Сказал, с богоубийцами сроднясь: — Коль Ты — Христос, спаси Себе и наю. [9]
Но тот, что справа, запретил ему: — Или твоя душа Творца не знает? За наше зло нам мало этих мук, А Этот же, скажи, за что страдает?
О, бывший тать, о нынешний святой, Всё зло своё перечеркнул немногим: Перед безумной воющей толпой Ты исповедал Страждущего — Богом.
О ты, который с Господом терпел, О, покаяньем вырванный из ада! Одна лишь правда ожила в тебе, Что полон был ты всяческой неправды.
И в этот миг, последний крестный миг, Ты оправдал поруганного Бога, И капля правды, перевесив мир, Ввела под своды райского чертога.
О, Боже мой, распятый как злодей, Тебе, Тебе с Отцем и Духом Слава! Своим Крестом Ты разделил людей На тех, кто слева, и на тех, кто справа.
Гора Голгофа, Пасхи Колыбель, Шепчу одно неверными устами: — Душе моя, помысли о себе, Душе моя, душе, куда мы станем?
О Мати Света, не остави нас, [10] Взыщи мене, Единая Отрадо. [11] Да оживёт во мне хоть в смертный час Разбойничья спасительная правда.
[1987] ____________________________________ [8] Замри, душе, доколе окаянна — "душе": зват. падеж, "душа"; и далее аналогично, при обращении; "...доколе окаянна": примерно так: "пойми, насколько велико твоё окаянство" (т.е. греховность и нужда в покаянии).
[9] Коль Ты — Христос, спаси Себе и наю — "Себе и наю": Себя и нас. Здесь упоминается Евангельское повествование о распятии вместе со Христом двоих разбойников, один из которых (по левую руку от Христа) в предсмертных мученьях ругал и издевался над Ним вместе с палачами, не веря в Его всемогущество, а второй (умиравший по правую руку от Него) — в последний миг уверовал в Его Божество и просил — со смирением и осознанием собственной вины — не об избавлении от казни, а только о том, чтобы Христос не оставил его: "помяни меня, Господи, когда приидешь в Царствие Твое". И в ответ на это он услышал: "Ныне же будешь со Мною в Раю" (об этом повествует только евангелист Лука, гл. 23, ст. 39-43). Согласно Православному учению, поскольку ни одно обетование Божие не ложно, так и исполнилось. Т.е. не кто-либо из "заслуживших" блаженство праведников — хотя и их души были затем выведены из ада, — а именно этот разбойник, лишь по своей вере, первым введён в Царство Небесное Воскресшим Христом. Образы этих двух разбойников, как двух типов отношения к Спасителю, служат символами разделившегося человечества, как и было предсказано Им Самим (Еванг. от Луки, гл. 12, ст. 51-53). А слова "Помяни мя, Господи, во Царствии Твоем" и по сей день звучат в молитве перед Причащением, которую вместе со священником повторяют все приступающие к этому Таинству.
[10] О Мати Света, не остави нас — "Мати": зват. падеж, "Мать". Здесь под "Светом" имеется в виду Христос.
[11] Взыщи мене, Единая Отрадо — "Взыщи мене": дословно "найди меня", но по смыслу скорее "услышь меня" (или, может быть, "позаботься обо мне", см. также далее — [71]). "Отрадо": зват. падеж, "Отрада" (устойчивый эпитет); известны почитаемые иконы Божией Матери "Взыскание погибших" и "Отрада и Утешение". Храм в ските Ветрово, где живёт о.Роман, освящён в честь иконы "Взыскание погибших". Mount Calvary
Mount Calvary. I see three crosses. (Freeze, soul, how long you cursed?) [8] And in the midst is the crucified Christ. At the feet is the Holy Virgin with John.
And the one on the left, mocking Christ, Blaming God for his lies He said, becoming akin to the deicides: - If You are Christ, save Yourself and Naya. [nine]
But the one on the right forbade him: - Or does your soul not know the Creator? For our evil, these torments are not enough for us, And this one, tell me, why is he suffering?
Oh former thief, oh current saint, He crossed out all his evil to a few: In front of a mad howling crowd You have confessed the Sufferer as God.
Oh you, who endured with the Lord, Oh, ripped out of hell by repentance! Truth alone came to life in you That you were full of all kinds of lies.
And at this moment, the last moment of the cross, You justified the mocked God And a drop of truth, outweighing the world, Introduced under the arches of the heavenly palace.
Oh my God, crucified like a villain Glory to You, to You with the Father and the Spirit! You divided people with your Cross Those on the left and those on the right.
Mount Calvary, Easter Cradle, I whisper one thing with the wrong lips: - My soul, think about yourself, My soul, my soul, where will we be?
Oh Mother Sveta, do not leave us, [10] Seek me, United Joy. [eleven] May it come to life in me even at the hour of death Rogue saving truth.
[1987] ____________________________________ [8] Freeze, soul, while accursed - "soul": they call. case, "soul"; and further in the same way, when handling; "... until she is accursed": something like this: "understand how great is your accursedness" (ie sinfulness and the need for repentance).
[9] If You are Christ, save Yourself and Naya - "Yourself and Naya": Yourself and us. It mentions the Gospel story of the crucifixion with Christ of two robbers, one of whom (on the left hand of Christ), in his dying torment, scolded and mocked Him along with the executioners, not believing in His omnipotence, and the second (dying on His right hand) - at the last moment he believed in His Deity and asked - with humility and awareness of his own guilt - not for deliverance from execution, but only that Christ would not leave him: "Remember me, Lord, when you come into Your Kingdom." And in response to this he heard: "Now you will be with me in Paradise" (only the Evangelist Luke tells about this, ch. 23, v. 39-43). According to Orthodox teaching, since no promise of God is false, it was fulfilled. Those. not one of the "deserving" the bliss of the righteous - although their souls were then brought out of hell - but it was this robber, only by his own faith, who was the first to be introduced into the Kingdom of Heaven by the Risen Christ. The images of these two robbers, as two types of relationship to the Savior, serve as symbols of divided humanity, as predicted by Him Himself (Gospel of Luke, ch. 12, v. 51-53). And the words "Remember me, Lord, in Thy Kingdom" are heard to this day in the prayer before Communion, which, together with the priest, is repeated by all who approach this Sacrament.
[10] Oh Mati Sveta, do not leave us - "Mati": call. case, "Mother". Here, "Light" means Christ.
[11] Seek me, United Joy - "Seek me": literally "find me", but in the sense rather "hear me" (or, perhaps, "take care of me", see also further - [71]). "Joy": they call. case, "Joy" (stable epithet); the revered icons of the Mother of God "Seeking the Lost" and "Joy and Consolation" are known. The temple in the Vetrovo skete, where Fr. Roman lives, was consecrated in honor of the icon "Seeking the Dead". Смотрите также: | |