Однажды я сидел в переделкинской рояльной и безуспешно пытался выучить своими, тогда «корявыми» пальцами, казалось бы, элементарный пассаж из ре-минорного концерта Моцарта. Повторил его раз 10 подряд. Потом еще — 20. Отец заглянул в комнату и сказал: «Ну, это хорошо для Листа. Или Шопена. А над Моцартом надо работать в несколько раз больше. Сыграй этот пассаж сто раз чисто. Не получится — еще сто раз. Контролируй каждую ноту, каждое мгновение. Потом еще сто раз. Пока не выйдет абсолютно чисто. Да, все равно (тут он безнадежно махнул рукой) на сцене не выйдет! Такой уж автор!»
(С. Г. Нейгауз )
Once I was sitting in Peredelkin's piano and unsuccessfully tried to learn myself, then the "pinnacles" fingers would seem to be an elementary passage from the re-minor concert of Mozart. Repeated it once 10 in a row. Then again - 20. The father looked into the room and said: "Well, it's good for a sheet. Or chopin. And over Mozart, it is necessary to work several times more. Play this passage a hundred times clean. It will not work - a hundred times. Control each note, every moment. Then another hundred times. Until it comes to absolutely clean. Yes, anyway (here he is hopelessly handed his hand) will not come out on stage! Such an author! "
(S. G. Neigause)