Восемьдесят второй выпуск радиопередачи «Киноведы» подобен археологическим раскопкам. Забытый всеми и вся итальянский режиссёр по имени Элио Петри – вот тема нового выпуска. Кто такой Элио Петри? Когда он жил? Что снимал? Как звали его собаку? Почему все забыли про Элио Петри и почему всем так хочется его вспомнить? В чём кроются причины его нынешней непопулярности? Как ласково называют Элио Петри? Что поняли итальянские интеллигенты после того, как Петри умер? Что за сила заключена в его фильмах? Почему Ассаргадон смешон? Каковы отличительные особенности творчества Петри? Что говорят о нём его друзья и коллеги? Может ли коммунист критиковать коммунистов? Как и чему учился Элио Петри? При каких обстоятельствах он избавился от юношеских иллюзий? Почему Луис Бунюэль покинул ряды коммунистов? Что такое цензура и чему она препятствует? Как Петри пришёл в кино? Чему посвящены его первые фильмы? Какие из его картин удачны, а какие нет? Что такое «невротическая трилогия»? Из-за чего фильм «Рабочий класс идёт в рай» хотели сжечь? Как и о чём Петри дискутировал с Прудоном? И почему – по мнению Петри – режиссёр не должен быть ремесленником? Эти – а также миллионы прочих – вопросов разрешены в очередном выпуске «Киновед». Приятного прослушивания!
The eighty-second issue of the Kinoveda radio program is similar to archaeological excavations. Forgotten by everyone and the whole Italian director named Elio Petri - this is the theme of the new release. Who is Elio Petri? When did he live? What was shooting? What was his dog's name? Why did everyone forget about Elio Petri and why does everyone want to remember him so much? What are the reasons for its current unpopularity? What is affectionately called Elio Petri? What did the Italian intellectuals understand after Petri died? What kind of power is in his films? Why is Assargadon ridiculous? What are the distinctive features of Petri's work? What do his friends and colleagues say about him? Can a communist criticize communists? How and what did Elio Petri learn? Under what circumstances did he get rid of youthful illusions? Why did Louis Bunuel leave the ranks of the Communists? What is censorship and what is it preventing? How did Petri come to the movies? What are his first films dedicated to? Which of his paintings are successful and which are not? What is a "neurotic trilogy"? Because of what they wanted to burn the film "The working class goes to heaven"? How and what was Petri discussing with Proudhon? And why - according to Petri - the director should not be a craftsman? These - as well as millions of other - issues are resolved in the next issue of "Cinema". Have a nice listening!